110505-hawtai motor saab Foto: This GM image is protected by copyright and is pro

Frågetecken kring Saabs partner Hawtai

I dag besöker ledningen för Hawtai Saabs fabrik i Trollhättan. Men hur står det egentligen till med Saabs nya partner? I dag har det kommit fram uppgifter om att Hawtai bara tillverkat bilar i ett år och att de överdriver hur många bilar de tillverkar.

Direkt efter att Saab och Hawtai meddelat sitt affärsavtal utarbetade svenska ambassaden i Peking en intern rapport om Saabs nya partner och delägare. I rapporten finns flera ifrågasättanden om Hawtai verkligen är så starka som man vill ge sken av.

Rapporten som författats av ambassadör Lars Fredén har skickats till Utrikesdepartementet och som SVD Näringsliv därefter tagit del av.

Hawtais partner- och ägandeskap i Saab är ännu inte godkänt. Kinesiska myndigheter, Europeiska investeringsbanken och Riksgälden måste alla godkänna avtalet mellan Saab och Hawtai. Nedanstående frågetecken är sådant som kan sätta käppar i hjulen.

Hawtai är en ung biltillverkare. Företaget bildades för drygt tio år sedan men har bara under ett år tillverkat egna bilar. Dessförinnan har man byggt bilar på licens från koreanska Hyundai, en tillverkningen som inte längre finns kvar.

Hawtai uppger att de har kapacitet att tillverka 200 000 bilar årligen men att man förra året endast kom upp i 81 000 tillverkade bilar. Enligt ambassadens granskning kan denna siffra vara överdriven och enligt Svenska Dagbladets källor inom den kinesiska bilindustrin rör det sig troligen om 60 000 tillverkade bilar förra året och inte mer.

Hawtai har som uttalat mål att bli en världsledande biltillverkare.

Dessutom verkar det gå ganska hett till inom Hawtai Motor Group med sex vd-byten inom loppet av åtta år. Knappast något som kan kallas kontinuitet, men kan också vara ett tecken på att den så expansiva kinesiska bilmarknaden kräver ständig förändring.

Hawtai ägs av Zhang Xiugen, en väldigt förmögen man med medlemskap i kommunistpartiet. Det är han, som styrelseordförande, som håller i taktpinnen och vem som ska vara vd.

Sin förmögenhet har han inte gjort på biltillverkning. Hawtai Motor Group ingår i Hengtong Group, med Zhang Xiugen vid rodret, som består av en rad olika verksamheter inom olika branscher. I ambassadens rapport benämns Hengtong Group som ett tidigare ökänt konglomerat som gör sina pengar på främst gruvdrift, men även via bank- och telekomverksamhet.

Enligt ambassadens rapport är synen på affären i Hawtais hemland Kina till största del negativ. Media ser det som att Hawtai med Saab vill köpa sig ett bättre anseende.

Ambassadör Lars Fredén är dessutom skeptisk till affärens genomförande och framtid. Dels att affären avslutades på mindre än tre dygn samt att den kinesiska myndigheten Nationella Utvecklings- och Reformkommissionen (NDRC) inte var närvarande vid den efterföljande presskonferensen. Något de borde ha varit då NDRC är den myndighet som måste godkänna affären för att Saab ska få ta del av Hawtais pengar och Hawtai ska få ta del av Saabs kunnande.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!