100205 framtida klassiker

Framtida klassiker

Så här i början av ett nytt årtionde är det på sin plats att titta framåt, med perspektiv bakåt.

Idag är det lätt att peka på Volvo P1800, Volkswagen Typ 1 och Jaguar E-type och klassa dem som samlarvagnar. Nästan lika lätt är det att döma ut de totalt intetsägande modellerna från bilens över hundraåriga historia.

 Vilka av det gångna årtiondets bilar kommer skapa intresse om 30 år? Vilka modeller kommer få egna klubbar, kultförklaras och bevaras till eftervärlden? 

 Här är Teknikens Världs tips om framtidens samlarbilar.

 Artikeln är publicerad i nummer 3/2010

Kriterier för att bli en framtida klassiker*

Bilen ska/kan…

ha presenterats mellan 2000 och 2009.

på något vis vara tidstypisk vad gäller design/teknik.

vara utmärkande på något sätt (det utesluter inte vanliga bilar).

inte redan ha en klubb, vara kultförklarade eller åka snålskjuts på tidigare meriter, exempelvis Fiat 500 och Mini.

väcka en aha-känsla. Givna klassiker är i stort sett alla BMW- och Mercedes-bilar samt prestandabilar som Evo, RS, MPS, GTA och så vidare.

vara nåbar för en bred publik. Svindyra bilar i begränsad upplaga når automatiskt en viss status. De knepiga och udda bilarna, sådana som du gärna tipsar andra om men inte vågar köpa själv, hänvisas till vår särskilda ”Blocket-lista”.

 * Något eller några kriterier måste uppfyllas.

Mikro/småbil

1. Smart Roadster 2003

Vågade och satte livet till under 2000-talet. En av sin tids allra mest körglada bilar, som riktade sig lika mycket till bilentusiasten som prylnörden. En vital visionär med mittmonterad, trecylindrig motor med eller utan turbo, bakhjulsdrift och släpig halvautomatisk låda. Missförstådd då, helrätt redan nu och om 30 år en åtrådd karamell för alla moderiktiga.

 2. Peugeot 206 CC 2001

 Gjorde cabrioleten till var mans bil genom att kopiera plåtcablayouten från Mercedes SLK. En braksuccé som förtjänar ett lååångt liv.

 3. Suzuki Swift Sport 2005

 Uppkäftigt busfrö med vibbar från GTI-bilarnas begynnelse. Bör äras en egen kult likt Mini och Fiat 500.

Golfklass

1. Renault Mégane 2002

När andra generationens Mégane blir entusiastbil kommer inte dess komfort eller säkerhet att vara i fokus. Nej, här talar vi om ren form. Modellen, främst i tredörrarsutförande, erbjöd vardagsbilisten samma formspråk som Patrick Le Quements utflippade modell Avantime från 1999. Dålig svepyta för bakrutetorkarna bryr vi oss inte om 2040.

 2. Honda Civic 2006

 Med generation åtta av Civic tog Honda ut svängarna. Den futuristiska formen kommer att fascinera, hur än framtiden ter sig.

 3. Volvo C30 2006

 DNA-strängen med sossecontainereran var borta. Möjligheten att kombinera brunt kjolpaket till blå bil andas 00-tal, på gott och ont.

Mellanklass

1. Volvo S60 2000

Den fulländade allemansklassikern. A) Lång produktionstid. En djungel av motorer och otaliga mindre justeringar mellan årgångarna ger samtalsämnen. B) Tävlingshistoria. En egen raceserie men framför allt många år i STCC. C) Omprofilering av varumärket. Designen var ett tydligt avstamp mot ett ungdomligare Volvo.

 2. Peugeot 407 2004

 Det är lätt att tillskriva Audi äran för de jättelika grillarnas intåg under 00-talet, men Peugeot 407 var först med sitt ”bardvalsleende”.

 3. Toyota Prius II 2004

 I en accelererande miljödebatt blev Prius synonymt med miljövänlig bilism och var hetare än Appels iPod.

Storbil

1. Chrysler 300C 2005

Den moderna tolkningen av en amerikansk klassiker ser ut vara sprungen ur ett Marvel Comics seriealbum. Smått vulgära proportioner, ett malligt grillglin och jättelik motorhuv skapar en – ja, vad? 300C är varken en prestandasedan eller lyxglidare, men charmar ändå. Lanserades då folk tröttnat på slätstrukna europeiska och japanska former.

 2. Skoda Superb 2001

 Gamla öststatmärket Skoda tog sig ton och byggde överraskande en limousin för allmogen, med ett jättelikt direktörsbaksäte.

 3. Peugeot 607 2000

 Komfortlimpa med oantastlig fransk pondus och värdighet. I bilkretsar kan du inte vara mer rätt än så 2040.

Lyxbil

1. VW Phaeton 2002

Målet var att bygga världens bästa bil och bilen blev en uppvisning i vad ingenjörskonst kan åstadkomma när den får lösa tyglar. Härligheten skruvades ihop i ”Die Gläserne Manufaktur” som med sina parkettgolv och kliniska miljö var minst lika exklusiv som själva bilen. Men det gick inte att sälja folkvagnar i miljonklassen.

 2. BMW 7-serie 2002

 Bangellinjerna behöver ett par decennier för att mogna, men kommer att sitta som en smäck 2040.

 3. Lexus LS 600h 2007

 Om 30 år kommer man att säga lyxhybriden vara en seriös pulshöjare. Tekniknördarna kommer att säga: ”Nickelmetallhybridbatteri.”

Suv

1. Renault Scénic RX4 2000

Knappt hade milleniumraketerna landat förrän MPV:n Scénic även hade blivit en suv, eller MAV som Renault att kallade RX4. Med galonbyxor och fyrhjulsdrift lovade modellen mycket, men någon skogsmulle var det aldrig tal om. RX4 inspirerade slagpåsarna Citroën C3 XTR och Rover Streetwise men senare även i viss mån till hela Crossoversegmentet.

 2. Porsche Cayenne 2002

 Vid första anblicken en smaklös produkt som äventyrade ett starkt varumärke. Cayenne var den första Porschen med fem dörrar.

 3. Saab 9-7X 2005

 På amerikanskt manér förvandlades Chevrolet Trail Blazer till en Saab. Tidstypisk varumärkesmisshandel och även Sveriges största bil.

Sport/coupé

1. Alfa Romeo GT 2004

Alla coupémodeller från Alfa Romeo hamnar i entusiastsfären. Bertoneritade GT kommer dock aldrig att ligga på Alfisters topplista. Kanske för att hopkoket av delar från 156 och 147 eller för att den tummar på ”den italienska passionen” med sin halvkombilayout. En klassiker för de som söker en coupé, men inte nödvändigtvis en italiensk sådan.

 2. Chrysler Crossfire 2004

 Från vilken planet kom den här? Chryslers gränslösa designlusta kombinerades med tysk trygg mekanik från Mercedes SLK.

 3. Volkswagen Passat CC 2008

 Passat CC erbjöd fyrdörrarscoupén för den stora massan och skapade en trend som fortfarande när detta skrivs håller i sig.

Blocketbilar

De gamla bilar som vi i dag hånar och skämtar om är minst lika lustfyllda och ­intressanta, men man investerar knappast i dem. Här är 00-talets ”knäpp-bilar”.

 (Bilen måste ha funnits på svenska vägar, via generalagent eller privatimport.)

Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4

Cadillac BLS kombi

Chevrolet Epica

Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 XTR

Dacia Logan

Dodge Caliber SRT

Fiat Panda

Ford SportKA

Hyundai XG30

Jaguar X-type

Kia Opirus

Mercedes Vaneo

MG-ZR

Nissan Primera

Opel Signum

Peugeot 1007

Renault Avantime

Renault Kangoo 4x4

Renault Vel Satis

Rover Streetwise

Saab 9-2X

Saab 9-3X

Seat Altea Freetrack

Seat Exeo

Skoda Fabis RS

Toyota Yaris Verso

Volkswagen Fox

Volvo XC90 V8

Brevet till framtiden

Teknikens Värld sluter ett kuvert innehållande våra tips och ramar in det. Framtiden kommer utvisa om vi får rätt. År 2040 öppnar vi det förseglade kuvertet.

Artikeln är publicerad i nummer 3/2010

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!