När du hör namnet Ligier kanske du på Formel 1 – och det med all rätt. Det franska teamet tog nio segrar och 50 pallplatser mellan 1976 och 1996. Första segern kom faktiskt i Sverige 1977, då med Jacques Laffite bakom ratten, och 1988 körde Stefan Johansson för teamet.
Men i år är det som sagt 22 år sedan en Ligier susade runt en F1-bana. På senare tid har det lilla franska märket mestadels ägnat sig åt att tillverka mikrobilar och olika transportfordon. Ett antal ensitsiga racingbilar har det också blivit, då i samarbete med Franska Onroak Automotive.
I år fyller märket hur som helst 50 år och det tänkte man fira med en GT-vagn. Bilen är en så länge hemlig (se bilden ovan), men det vi vet är att den är framtagen för att passa FIA:s Grupp E II-SH-regelverk (silhuett-bilar). Under huven återfinns en V6-motor på 3,7 liter och 330 hästkrafter som i sin tur är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda med paddlar.
Bilen ska visas i september och börja säljas senare i november. Priset kommer då att ligga på drygt 920 000 kronor (exklusive skatter).
Ligier bildades 1969 av Formel 1-föraren och tillika rugbyspelaren Guy Ligier. Ligier gjorde tolv starter i Formel 1 som privatförare mellan 1966-1967 och lyckades sammanlagt ta en poäng. Guy Ligier var boss över egna F1-teamet mellan 1976-1992 innan han sålde det vidare till Cyril de Rouvre. 1997 köptes Ligier av Alain Prost och döptes om till Prost Grand Prix.
Guy Ligier avled 2015, 85 år gammal.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.