110302-toyota ft-86 II

FT-86 II Concept – Toyotas sportbil kommer 2012

Vi har redan sett den i en första upplaga. På Genèvesalongen satsar Toyota på en reviderad version som sägs bana väg för märkets sportbil som kommer nästa år. Här har du Toyota FT-86 II.

Toyota-chefen Akio Toyoda lovade en gång i tiden att Toyota ska bli sportigare. Några tyckte det var på tiden, andra rynkade på näsan åt uttalandet och menade att Toyota aldrig kan bli något annat än det tråkiga märke det redan är.

Oavsett vad man tycker om Toyota och dess bilar så ser Toyodas planer ut att komma allt närmare verkligheten – för på Genèvesalongen ställer Toyota nu ut den andra konceptversionen av kommande sportbilen som utvecklas tillsammans med Subaru.

På Tokyosalongen 2009 visade den japanska biljätten upp konceptbilen FT-86 som var en tidig förhandsvisning av det nya, sportiga Toyota. Bilen som nu visas upp för den stora publiken i Genève är en vidareutveckling och har därför fått namnet FT-86 II Concept. Den har tuffats till på klassiskt japanskt vis, trots att det är Toyotas europeiska designavdelning som står som avsändare. En rejäl bakre diffusor som omhuldar två massiva, blankpolerade ändrör och bakljus i klarglas. Fronten är rejält mycket aggressivare än förra versionen av konceptbilen tack vare en bulligare huv som drar sig ned mot fronten som har fått vassare kanter och integrerade splitters. Lysdioderna som flankerar den lågt placerade grillen hjälper till att förstärka det argare utseendet. Sedd från sidan skiljer sig FT-86 II kraftigt från FT-86. Bilens midja är mer accentuerad och de bakre skärmarna har pumpats upp minst ett par nummer. Hela sidoprofilen känns en aning Subaru, vilket kanske inte är så konstigt. De båda biltillverkarna jobbar ju sida vid sida och har säkerligen influerats av varandras formspråk.

Faktum är att konceptbilen vi ser här ska – enligt Toyota – vara väldigt nära den färdiga bilen som kommer nästa år.

Storleksmässigt är FT-86 II Concept likvärdig med Nissan 370Z. 4 235 millimeter på längden, 1 795 millimeter på bredden och 1 270 millimeter på höjden. Mellan hjulaxlarna är det 2 570 millimeter.

Under huven sitter en boxermotor från Subaru placerad strax bakom främre hjulaxeln vilket gör FT-86 II Concept till en mittmotoriserad bil. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och drivningen är – som sig bör på en sportbil – på bakhjulen. Vad det blir för effekt i denna förmodade tvålitersboxer när bilen väl blir verklighet återstår att se.

Europapremiär för den färdiga sportbilen med Toyota-emblem i grillen är det alltså nästa år.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!