Full pott för fem nya bilar i Euro NCAP:s krocktest

Av sju krocktestade nya bilmodeller klarade sig fem med högsta betyget fem stjärnor. Dessa är Alfa Romeo Stelvio, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat Ibiza och Volkswagen. Nya Honda Civic fick bara fyra stjärnor och Ford Mustang nådde bara tre stjärnor – en upp jämfört med tidigare i år.

Euro NCAP har ännu inte tagit semester utan publicerar i dag krocktest- och säkerhetsresultaten för sju nya bilmodeller. För fem av bilarna blev det full pott med fem stjärnor av fem möjliga i slutbetyg. Dessa fem är Alfa Romeo Stelvio, nya Hyundai i30, nya Opel Insignia, nya Seat Ibiza och Volkswagen Arteon där förstnämnda – Alfa Romeo Stelvio – imponerade mest sett till krockskyddet för vuxna. Stelvio fick nämligen 97 av 100 poäng i vuxenskyddet, mer än någon annan krocktestat bil i år, mer än både Volvo S90 och V90 som nådde upp till 95 poäng i detta delmoment. Stelvios resultat matchar i stället Volvo XC90 som vid 2015 års krocktest även den nådde upp till 97 poäng (XC90 är däremot bättre i övriga tre delmoment).

I skyddet av barn vid kollision är det nya Opel Insignia och Volkswagen Arteon som rankas bäst med 85 av 100 poäng, strax före Alfa Romeo Stelvio och Hyundai i30 som båda fick 84 poäng. Endast nya Audi Q5 har i år rankats högre i detta avseende med 86 poäng (nya BMW 5-serie fick även den 85 poäng).

Sett till fotgängarskyddet är det Volkswagen Arteon som är snällast vid kollision mot gångtrafikanter. Med 85 av 100 poäng är Arteon i topp av alla årets testade bilar (24 stycken).

I mätningen av bilarnas förarstödsystem är det ingen av de fem femstjärniga bilarna som avgick med flaggar i topp. I stället var det nya Honda Civic som nådde högst med 88 poäng av 100 möjliga (bäst i denna gren är Volvo S90 och V90 med 93 poäng). Men nya Civic blev av med en stjärna då den inte rankas tillräckligt högt i skyddet av barn. Totalbetyget blev därför ”bara” fyra stjärnor.

Ford Mustang krocktestades av Euro NCAP i början av året. Då erhöll modellen endast två av fem stjärnor. Inte bra. Den fallerade framför allt på grund av att krockkuddarna som ska skydda de åkande framsätena inte var tillräckligt skyddande, att bilbältena i baksätet tillät vuxna att glida under bältet vid kollision samt att sidokrockgardinen inte skyddade barn vid kollision från sidan.

Men nu har Ford uppdaterat Mustang som höjer sitt betyg med en stjärna till tre totalt. De främre krockkuddarna skyddar numera bättre och bilen är från och med denna uppdatering standardutrustad med filhållningsassistent och autobroms.

Nedan kan du se filmer från krocktesten med alla bilar samt länkar som leder till respektive modells sida på Euro NCAP:s webbplats.

Alfa Romeo Stelvio

Läs mer om Alfa Romeo Stelvio här

Hyundai i30

Läs mer om Hyundai i30 här

Opel Insignia

Läs mer om Opel Insignia här

Seat Ibiza

Läs mer om Seat Ibiza här

Volkswagen Arteon

Läs mer om Volkswagen Arteon här

Honda Civic

Läs mer om Honda Civic här

Ford Mustang

Läs mer om Ford Mustang här

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!