081103-fuoss-01

Fuoss 01 – extrem körupplevelse

De som tycker att KTM X-Bow och Ariel Atom är lite för svulstiga och överutrustade kan nu ha hittat sin drömbil. Den tyske ingenjören Dieter Fuoss har skapat vad som ser ut att vara den perfekta banracingbilen. Och jo, den får köras på vanlig väg.

Det första intrycket är att den ser ut som en gokart på steroider. Men när man tittar närmare ser man att Fuoss 01 är mycket mer än så. Efter nära fem års utveckling och testning är Dieter Fuoss äntligen färdig med sin bil. Det kommer nog inte som någon överraskning att ledordet under de fem åren har varit viktbesparing. Allt som inte behövs är bortplockat.

Det har gett resultat. Fuoss 01 väger endast 300 kilo. KTM X-Bow framstår med sina 700 kilo som en långtradare i jämförelse. Tätt klämd mot ryggen på föraren sitter en Suzuki DOHC-motor på 400 cc. Effekten är blygsam – endast 42 hästkrafter. Förmodligen räcker dessa ändå till och blir över. Toppfarten är inte heller jätteimponerande, på pappret i alla fall. När man väl sitter där, utan vare sig tak eller vindruta och endast någon centimeter ovanför asfalten, lär 145 km/h kännas som överljudsfart.

De första kunderna får sina bilar under det första kvartalet 2009. Fuoss 01 är dock en exklusiv bil, endast 10 exemplar ska byggas under hela 2009. Prislappen uppges hamna på 29 000 euro, omkring 290 000 kronor. Sett till den förmodade körupplevelsen låter det billigt. Kilopriset blir dock högt. Det är inte mycket som ingår i priset. ”Lyxutrustningen” består av lättmetallfälgar, femväxlad sekventiell växellåda samt väderbeständig instrumentering och inredning.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!