071218-atv

Fyra hjul farligare än två?

Antalet olyckor med fyrhjulingar har ökat kraftigt under 2007. Åren 1992 till 2004 dog det i genomsnitt två personer om året i olyckor med fyrhjulingar. Det senaste året har tio dödsolyckor med fyrhjuling inträffat.

En orsak till att olyckorna med fyrhjulingar ökar är att antalet maskiner ökat kraftigt i landet. År 2002 fanns det 2 400 registrerade fyrhjulingar. Fyra år senare, i december, så var motsvarande siffra 18 400.

En annan orsak till ökningen av olyckorna är enligt Länsförsäkringar att fyrhjulingen sprids till nya grupper. När fyrhjulingarna mest användes i lantbruket, som arbetsredskap, då var det inte så många olyckor.  En annan  förklaring är att det blivit tillåtet att registrera maskinerna som motorcykel för att kunna färdas på vägarna.

– Vi vet att MC-olyckorna ökar, och där ingår fyrhjulingarna i statistiken, säger Katarina Biörk, informationsansvarig på Länsförsäkringar i Göteborg.

– Tidigare var det två olyckor per år med dödlig utgång i snitt. Nu har antalet dödsolyckor plötsligt ökat kraftigt, berättar Katarina Biörk. Sista året har det inträffat tio dödsfall. Fortfarande övervägande singelolyckor, där varannat fordon vält. Medelåldern av de omkomna var 40 år, och 83 procent var män. Alla som omkom dog i singelolyckor. Hälften, eller varannan, krossades under fordo-

net i samband med singelolyckor.

Maskinerna välter, eller slår runt, säger Katarina Biörk, vilket beror på de kraftiga bromsarna. Är man inte van vid dem, utan panikbromsar, då kan det gå väldigt illa, säger Katarina Biörk, som själv har erfarenhet av att köra motorcykel. Det är väldigt roligt att köra med dom, men jag kan förstå att det kan hända olyckor, säger hon.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!