070315_seat

Fyrhjulsdrivet från Seat: Altea Freetrack

Sport, kombiutrymmen och fyrhjulsdrift i kombination. Seat fortsätter att nischa sin Altea-modell med en glesbygdsversion. En Seat för Sverige?

Seat bygger vidare på Altea och utökar med ytterligare en modell – Freetrack. En förhöjd Altea XL med fyrhjulsdrift från Haldex och tillhörande terrängattribut. Bilen visades upp som koncept nyligen i Genève, men sannolikt är bilen här redan i höst.

Freetrack blir Seats femte bil byggd på VW Golf-plattformen, men den första fyrhjulsdrivna på några år.

Den högbyggda XL-kombiformen och fyrhjulsdrivningen gör konceptet attraktivt för oss svenskar. Om man nu tilltalas av det oblyga utseendet, som får en att dra paralleller till halvt bortglömda Renault Scénic RX4.

Altea Freetrack är 185 millimeter högre än Altea XL och har hela 310 millimeter markfrigång. Räkna med att seriebilen blir mindre extrem, cirka en decimeter lägre. Inredningen blir inte lika vågad som i konceptbilen, men något extra ”terränghandtag” är troligt. Konceptbilen har 2,0 TFSI-motorn från Leon Cupra med 240 hästkrafter. Mer realistiskt och passande är 1,4 TFSI/125 hk eller TDI 140 hk.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!