Fyrhjulsdrivna bilar oftare inblandade i olyckor i högre farter

Fyrhjulsdrift inger en känsla av säkerhet hos förarna, men ofta är det en falsk känsla då väglaget underskattas. I en svensk studie visar det att fyrhjulsdrivna bilar oftare är involverade i olyckor i högre hastigheter.

Fyrhjulsdrivna bilar är under luppen. Deras popularitet har gjort att av myndigheter uppsatta miljömål blir svåra att nå. Men inte är det enbart miljön som hotas, även förarna och passagerarna i fyrhjulsdrivna bilar utsätts för större risker. Det visar en studie som försäkringsbolaget Folksam genomfört genom att studera omkring 40 000 olyckor i Sverige sedan 2003.

Många väljer fyrhjulsdrivet för att kunna ta sig fram i oländig terräng, men många bilköpare väljer också fyrhjulsdrivet för att höja trafiksäkerheten. Det resonemanget går nu i kras.

– Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. Det innebär att det inte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre , säger Matteo Rizzi , trafiksäkerhetsforskare Folksam.

Studien visar på att olycksrisken är precis lika stor för förare med fyrhjulsdrivna bilar som för förare med tvåhjulsdrivna förare – oavsett väglag och om bilen är utrustad med ESP-antisladdsystem eller inte.

Dessutom visar studien att fyrhjulsdrivna bilar oftare är inblandade i krockar i högre hastigheter än motsvarande bilar med drivning på bara två hjul.

Studien tar upp en av anledningarna till att fyrhjulsdrivna bilar inger en falsk säkerhet, nämligen att förare av fyrhjulsdrivna bilar många gånger har bättre grepp vid acceleration och därmed inte noterar att väglaget till exempel är halt. Därför anpassar sig föraren inte på samma sätt vid övriga körsituationer som den tvåhjulsdrivna föraren gör.

– Mitt råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift. Däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet. Att välja bil kan vara svårt och för kundernas skull engagerar vi oss i att informera om fakta, till exempel att fyrhjulsdrift inte ger någon trafiksäkerhetsnytta , säger Matteo Rizzi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!