De extra 24 hästarna kommer från optimerad motorstyrning till den 5,5 liter kompressormatade V8:an. Vridmomentet är lika imponerande: 700 Nm mellan 2 750-4 000 rpm. De 5,5 sekunder (en förbättring med 0,1) det tar för bilen att nå 100 km/h känns bara groteskt. Lyckligtvis är toppfarten spärrad till 210 km/h.
AMG har i alla fall avstått från att använda 6,2-litersmotorn som figurerar i bland andra ML63 AMG.
Den 27 år gamla arbetshästen har sålts i 186 000 exemplar och säljer fortfarande, mycket tack vare den robusta utstrålningen: Feta 18-tumshjul och sidepipes mynnandes framför bakhjulen är manligt!
Trots bilens sportvagnslika egenskaper mästrar den fortfarande terrängen. Lågväxel och väl tilltagen markfrigång är receptet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.