Gamla bilar är ett hälsoproblem

En nypublicerad studie från en internationell forskargrupp visar att partiklarna i gamla bilars avgaser kan leda till allvarliga hälsoproblem. Nu kräver Bilbranschen att stimulanserna för att bort äldre bilar ökar.

Nära hälften av bilarna i Sverige är över tio år gamla och inom EU15 är det bara Finland och Grekland som har en äldre bilpark. Idag står de äldsta bilarna för en liten del av landets trafikarbete, men en stor del av de hälsofarliga utsläppen. Efter vårens tillfälliga skrotningsersättning togs många av dessa fordon ur trafik. Trots det rullar det fortfarande runt 300 000 bilar utan katalysator på våra svenska vägar. 

– Teknikutvecklingen har gjort dagens bilar säkra och miljöanpassade, säger Bertil Moldén vd för BIL Sweden. Till exempel så har de nya dieselbilar som säljs idag partikelfilter. Att det rullar många gamla fordon på våra vägar är därför negativt både för säkerheten och miljön. Vi har länge vädjat till regeringen om att öka stimulanserna för att få bort de äldre bilar som inte uppfyller rimliga avgaskrav. Hundra nya bilar är renare än en från 70-talet så hälsan och miljön tjänar på en skrotstimulans, precis som trafiksäkerheten.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!