070221_renault

GENÈVE 2007: Renault Scénic Conquest

Volkswagen CrossTouran får en konkurrent. Här är Renault Scénic Conquest med precis lika lite fyrhjulsdrift som bilen den vill utmana.

Trenden med bilar som erbjuder ett ”fyrhjulsdrivet utseende” växer sig allt starkare. Volkswagen har gett oss Cross-versioner av Polo, Golf och Touran. Skoda har kontrat med Scout-versioner av Octavia och Roomster. Citroën C3 X-TR och framlidna Rover Streetwise tål också att nämnas. Av alla dessa är det bara Skoda Octavia Scout som erbjuder fyrhjulsdrift.

Nu välkomnar vi Renault Scénic Conquest till skaran av fejksuvar. Det rör sig om en Scénic vars markfrigång har höjts 20 millimeter. Vidare finns ett stort antal kosmetiska detaljer som ska tilltala människor med aktiv livsstil.

Stötfångarna är utförda i svart plast. Bitarna binds samman av skärmbreddare och sidokjolar i samma oäma material. Fram och bak finns detaljer i silverfärgad plast – som ska likna hasplåtar av metall.Dörrsidornas lister i tjock svart plast kan komma väl till pass på stormarknadsparkeringar. 

Bakre parkeringssensorer, 16-tums aluminiumfälgar och takreling är standard på Scénic Conquest. Lacken Cayenne Orange (!) som syns på bilderna är unik för modellen.

Temat med orange färg går igen interiört. Sömmarna på stolar, ratt och växelspaksdamasken bär samma kulör. De oömma gummimattorna har Conquest-emblem.

Ett rejält batteri med accessoarer, som cykelhållare och förvaringsenheter har plockats fram speciellt för denna fritidsbil.

Motoralternativen är en 2,0-liters bensinmotor på 135 hästkrafter samt en 1,9-litersdiesel på 130 hästkrafter.

Renault Scénic Conquest börjar säljas i juni, om den kommer till Sverige är ännu oklart.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!