Giulia är vinna eller försvinna för Alfa Romeo

Om Giulia hade varit en människa i stället för en bilmodell hade hon förmodligen darrat som ett asplöv med tanke på hur mycket som står på spel med henne.

Alfa Romeo har ett antal ekonomiskt tunga år bakom sig. Under Sergio Marchionnes styre, han blev Fiat-koncernens vd 2004, har märket aldrig gått med vinst. Frågan är om det vänder nu, Alfa Romeo sjösatte för ett par år sedan en ny affärsplan som liknar den som Maserati arbetar efter. Flera nya modeller med högre ”premiumkänsla” och ett tydligare uttalat mål om att ta upp kampen med de tyska motsvarigheterna från Audi, Mercedes och framför allt BMW.

Den nya affärsplanen är för övrigt den fjärde sedan Sergio Marchionne började basa över märket. De tre tidigare lyckades inte färga de röda siffrorna svarta.

Men nu har Alfa Romeo en helt ny modell vars arkitektur de har investerat över nio miljarder kronor i. Det är en rejäl satsning och modellen – Giulia – får man hoppas har just de förutsättningar som behövs för att lyckas vända på den italienska steken.

Fiat Chrysler Automobiles tekniska chef Harald Wester sätter stor press på modellen. Vid ett pressevent i Italien härom dagen menade han att Giulia är modellen som avgör om Alfa Romeo överlever eller inte. Rullar allt på som tänkt ska Alfa Romeo investera ytterligare flera tiotals miljarder kronor på övriga modellprogrammet som handlar om ytterligare sju modeller efter Giulia.

I juni är det lansering av Alfa Romeo Giulia i Europa. Sverige får ta del av bilen först under sensommaren. Vi var i förra veckan iväg och körde Giulia som imponerade med bland annat marknadens mest direkta styrning. Men frågan är om det räcker för att ta andelar från framför allt de tyska motsvarigheterna. Alfa Romeos plan är att sälja 100 000 Giulia under 2017. Vi håller tummarna och hoppas att de lyckas.

Missa inte bildgalleriet nedan, där finner du massor av nya bilder på Alfa Romeo Giulia.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!