Livet kan vara en fest, det handlar bara om inställning och prioriteringar. Man kan välja att tänka: jag behöver utrymmen. Det är bra att ha var tredje år då jag åker till fjällen med snoriga ungar och packar bagageutrymmet fullt med fläskfilé och snöbrädor. Jag behöver en kombi. Men gör dig då förberedd på en tillvaro i gråskala.
Väljer du däremot att säga åt helvete med utrymmen och dieselknatter kommer tillvaron bli färgfilm. Herregud, det finns ju takboxar! Jag ska vara ärlig: det här är lika mycket en rekommendation till vad du ska köpa, som en övertygelse för mig själv att skaffa en. Vi snackar Subaru BRZ, eller Toyota GT 86 för den delen, det är ju samma bil. Faktum är att den också salufördes under ett tredje namn i USA och Kanada – Scion FR-S. Subarus version verkar dock vara billigast när man scannar av Blocket. Se vad ett varumärke kan betyda mycket! Samt att Subaru prisdumpade BRZ med 50 000 kronor 2014, något som hänger kvar på andrahandsmarknaden, men som absolut inte spelar någon roll idag.
LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!
Det är lätt att stirra sig blind på de blyga effektsiffrorna, men 200 hästkrafter hämtade ur boxermotorn räcker långt. Den känns lätt i steget, reagerar direkt men inte explosivt, och gillar att bli varvad. Låg tjänstevikt (1 220 kilo) och tyngdpunkt råder dock bot på den snåla effekten. Poängen med BRZ är balansen kombinerad med bakhjulsdrift. Att lägga sig på ställ i en kurva med nysnö, och så att säga, gasa sig ur problemet är balsam för själen. Och självförtroendet! Till skillnad från mina kollegor är jag rätt kass på att köra ”aktivt”, men bakom denna ratt kan vem som helst bli Kalle Grundel, till och med jag. Den manuella lådan har ett mekaniskt motstånd som tilltalar den körglade. Automatlådan gör inte bort sig men välj inte den, även om det är det smidiga valet.
Ett baksäte finns att tillgå, men av modell mindre. Jag själv har en fyraåring hemma som precis börjat åka framvänt, och nog får hon plats. Hon ska nog gå att övertala. Men med min sambo blir det nog svårare, förmodligen din också, i alla fall om hen har ögon. Även om designen i vissa läger kan anses fräck, andas det pubertalt med bakvänd keps. Interiört är det fortfarande 80-tal. Tid och temperatur visas i röd digital text, som väckarklockan på pojkrummet, och snurrvreden för det senare är designade likt muttrar.
BRZ och GT 86 byggdes båda på samma produktionslina hos Subaru. Växellådorna stod Toyota för och hämtades från Lexus, boxermotorn kom givetvis från Subaru. Det finns små skillnader mellan de två. Fjädringen är något mjukare hos GT 86, samt att bromsskivor och belägg är tillverkade av annat material. Annars är de lika, bortsett från dekaler.
På andrahandsmarknaden handlar det således bara om pris och skick. Självklart kan de ha körts hårt, det är svårt att inte göra det, så ta en ordentlig provtur innan köp. Kepsen som placeras bak och fram på hjässan är tillval.
TEST: Subaru BRZ
…eller köp någon av dessa
Volkswagen California Ocean 4Motion
Kostar en mindre förmögenhet, men drömmen om det lätta, resande, fria livet har aldrig varit närmre. Europa är ditt hem, California din säng!
Otroligt billig milkostnad! 20 mils räckvidd är okej, men inget för långresan. 60 000 i återbäring från bonusskatten gör sitt för ekonomikalkylen.
Få bilar i modern tid har blivit så bespottade som första generationen X6. Att blanda suv och coupé fick folk att se rött. Men nog har väl Chris Bangles linjer ändå åldrats med värdighet?
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.