081126-gm-tiger-woods Foto: General Motors

GM gör slut med Tiger

När det råder brist på pengar måste man spara in på allt, även på golfare. Till följd av den ekonomiska krisen avslutar GM sitt reklamkontrakt med golfstjärnan Tiger Woods ett år i förtid.

Tiger Woods är utan tvekan världens mest framgångsrika golfare, även sett till de ekonomiska vinsterna. Utöver de miljoner han svingar in med klubban tillkommer mångmiljoninkomster i form av reklamavtal. Nu har dock Tiger blivit ett reklamjobb fattigare. Den 31 december i år avslutas samarbetet mellan General Motors och Tiger Woods. Tigers kontrakt som är värt drygt 300 miljoner kronor skrevs under för tre år sedan och skulle ha gällt fram till slutet av nästa år.

Ända sedan 2000 har Tiger Woods kunnat ses men en golfbag med ”Buick” skrivet stort och tydligt. Nu är det slut med det, och Tiger får se sig om efter en ny sponsor. Skälet till att GM avslutar samarbetet är att företaget blöder svårt. Sedan 2004 uppskattas GM ha förlorat närmare 600 miljarder kronor, och än finns ingen vändning i sikte. Det måste sparas in på allt, och utgifter för marknadsföring är en av de stora posterna det kan skäras rejält i. GM:s talesman Pete Ternes säger till USA Today att marknadsföringsutgifterna måste minska med 20 procent.

Det finns dock fler sätt att spara pengar. Efter den massiva kritiken backar nu de amerikanska bilcheferna när det gäller deras användning av företagens jetplan. GM meddelar att vd:n Rick Wagoner ska lämna privatjeten hemma vid nästa resa till Washington i december. Ford uppger att man överväger att sälja företagets alla fem privatjetplan. Fordchefen Allan Mullalys flygresor kostade företaget 750 000 dollar under fjolåret.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!