När General Motors tillkännagav att Saab var till salu var de tydliga med att de ville få till en snabb affär. Nu, ganska exakt två månader senare, står GM kvar på ruta ett. Ingen köpare har hört av sig och GM verkar fortfarande inte ha någon aning om vad de ska göra med Saab. Senast den 17 februari ska GM ha lämnat in sin affärsplan till USA:s finansdepartement. Om de inte kan visa en hållbar plan för hur företaget åter ska bli lönsamt kan de tvingas betala tillbaka de åtskilliga miljarder dollar de hittills har fått i lån. Den sista mars ska Obamas administration antingen godkänna eller avslå GM:s plan.
En viktig del i planen är vad GM ska göra med sina värst krisdrabbade märken Saturn, Saab och Hummer. Det är dock oklart hur specifika GM måste vara i sin redovisning över dessa märkens framtid, men GM-cheferna står helt utan en plan, rapporterar Automotive News och hänvisar till anonyma källor inom GM. Källorna säger bland annat att GM inte har haft någon som helst framgång i sina försök att sälja märkena. GM uppges föredra andra alternativ, men vill det sig illa finns det stor risk att de väljer att lägga ned Saturn, Saab och Hummer. GM har gjort det tydligt att de framöver ska fokusera på fyra märken: Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC. Pontiac ska finnas kvar, men endast som ett extremt nischat märke med endast en eller två modeller. Vad det gäller de tre kvarvarande märkena har det spekulerats vilt om vad GM har i tankarna.
Saturn omöjligt att sälja
GM har erbjudit flera olika företag att ta över Saturn-verksamheten och fortsätta att driva företaget. GM har dock aldrig försökt att sälja Saturn helt och hållet, det anses vara omöjligt då Saturn är en alldeles för integrerad del i GM. Enligt den källa som Automotive News talat med lutar det åt att GM lägger ned Saturn.
Saab får stå på egna ben
De senaste månaderna har GM arbetat aktivt för att sälja Saab, utan resultat. Enligt Automotive News källa ska dock en intresserad köpare ha anmält sig redan under sommaren 2008, men då var GM inte redo att sälja den svenska tillverkaren. Nu lutar det mesta åt att GM ska försöka separera Saab från den övriga verksamheten. Så många delar av företaget som möjligt ska flyttas till Sverige, sannolikt för att göra Saab mer attraktivt för en köpare. Ytterligare ett alternativ för GM är att vänta och se vad som händer. De kommande åren blir händelserika för Saab med ett antal produktlanseringar. Om dessa tas emot väl av kunderna skulle Saab bli betydligt mer lättsålt framöver. Det sista alternativet, om alla de andra slår fel, är att göra processen kort med Saab, uppger Automotive News.
Rea på Hummer
Hummer var det märke inom GM som först började krisa och som sannolikt befinner sig i den djupaste svackan. Enligt de källor som Automotive News talat med ska det finnas en intresserad köpare, men Hummers katastrofala finanser försvårar en eventuell affär. GM uppges ha satt en låg prislapp på Hummer – endast 500 miljoner dollar, motsvarande 4 miljarder kronor. Det är dock troligt att GM är villiga att gå betydligt lägre än så. Även för Hummer hotar en nedläggning om GM misslyckas med en försäljning.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.