091228-saab nedläggning

GM ser positivt på Saab-nedläggning

Om Saab läggs ned eller inte är ännu okänt, även om mycket pekar på det. GM uppskattar att nedläggningen tar fem år. Källor säger också att GM ser positivt på att Saab försvinner och därigenom kunna komma åt teknik från nya 9-5 till en ny Buick-modell och en ny premium-Opel.

Tiden börjar verkligen rinna ut. I början av december gav GM Saab månaden ut för att hitta en ny köpare. Holländska Spyker Cars kom med ett bud som GM ratade och förklarade att Saab Automobile ska läggas ned. Detta var den 18 december. Spyker Cars var snabba att komma med ett nytt bud (20 december) som sägs undanröja alla hinder för en affär, men GM har varit tysta som små möss sedan dess, trots att Saab bara har till och med 31 december på sig att hitta en ny ägare. Hur GM tänker med så kort tidsfrist kvar är oklart – kvarstår nedläggningsbeslutet eller funderar de på Spyker Cars nya erbjudande eller kanske något av de två andra bud som kommit in (Merbanco samt enligt uppgifter en okänd intressent från Miami)?

Tyvärr verkar det som att det förstnämnda – en nedläggning – kommer allt närmare om man tar hänsyn till de nya uppgifter som Dagens Industri (DI) grävt fram.

I ett brev som skickats ut till Saabs underleverantörer berättar GM att nedläggningen beräknas pågå i upp till fem år. Vilka verksamheter som ska stoppas och vilka som ska fortsätta under nedläggningen är under bearbetning.

Dessutom pekar flera uppgifter inifrån Saab Automobile, som DI har tagit del av, att GM ser positivt på en nedläggning av Saab. Med Saab bortsopad från banan har GM en konkurrent mindre att ta hänsyn till i framtiden med tanke på den färdigutvecklade 9-5:an. I stället ser GM fördelar med att ta över nya 9-5:ans teknik, verktyg och produktionsutrustning för att nyttja det för egen del.

– Uppgiftslämnare från Saab hävdar att GM diskuterar att använda nya 9-5:an i en framtida Buick i Nordamerika. Dessutom talas det om en premiumbil för Opel och att återuppta det nedlagda försöket med en Opel Senator i Europa. Även om nya Saab 9-5 till stor del är byggd på samma teknik som Opel Insignia finns ett eget värde i en del unik Saab-teknik, verktygen och maskinerna. Dessutom läcker inte GM:s senaste teknik ut till någon konkurrent, berättar en av DI:s branschkällor.

Allt om Saabs nedläggning

Krönika

I fokus

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!