Enligt GM:s beräkningar kommer mer än 60 procent av jordens befolkning att bo i städer år 2030. Det kräver naturligtvis nya lösningar för transporter och enligt GM stavas lösningen EN-V. Tillsammans med kinesiska Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC) har GM tagit fram tre konceptbilar som alla bygger på samma plattform.
Som synes har alla tre bilar endast två hjul vardera. Det skulle inte vara möjligt om det inte vore för Segways balansteknik. I filmklippet nedan förevisas hur systemet fungerar genom att flytta vikten framåt och bakåt. Att konceptbilarna bara har två hjul innebär också att de blir smidiga och kan vända på en femöring. EN-V-bilarna drivs naturligtvis på el och har litiumjonbatterier med kraft nog för en räckvidd på 40 kilometer, sedan måste man ladda. De högresta bilarna är bara 1,5 meter långa och tack vare flitigt användande av kolfiber i konstruktionen stannar vågen på 500 kilo. Den säkerhetsmedvetne kan då invända att detta är siffror som inte är förenliga med en säker bil. Så må vara fallet men tanken är att EN-V inte ska kunna krocka. EN-V kommunicerar med andra fordon och använder kameror och sensorer för att skanna av den närmaste omgivningen. Om en oförsiktig fotgängare kliver ut i vägen märker EN-V det och bromsar automatiskt.
De tre EN-V-versionerna kallas Xiao, Jiao och Miao, namn som översatt till svenska blir skratt, stolthet och magi. För utformningen av konceptbilarna använde sig GM av sina internationella förgreningar, GM Holden i Australien står för Xiao, GM Europa för Jiao och GM:s designstudio i Kalifornien har ritat Miao. EN-V-koncepten kommer att finnas utställda från 1 maj till 31 oktober i GM:s och SAIC:s kombinerade paviljong i världsutställningen i Shanghai.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.