100629-gordon-murray-t25

Gordon Murrays T.25 – första officiella bilderna

Äntligen får vi se McLaren-mannen Gordon Murrays omhuldade mikrobil T.25 i helfigur. Det här är de första officiella bilderna på bilen som sägs kunna revolutionera trafikbilden med sitt extremt kompakta format.

 Vi har skrivit om Gordon Murrays stadsbilsprojekt flera gånger tidigare och mycket av detaljerna kring den kommande bilen är redan kända. Men nu släpper Gordon Murray Design äntligen de första bilderna som visar T.25 helt omaskerad, bilen visas även för allmänheten i samband med ett entreprenörsevenemang i Oxford i dagarna.

Gordon Murray, var det inte han som konstruerade McLaren F1? Jo, det stämmer men hans nuvarande engegemang är företaget Gordon Murray Design och mikrobilsprojektet T.25. Gordon Murray själv har beskrivit lilla T.25 som en revolutionerande bil, den är liten, miljövänlig, rolig att köra och dessutom praktisk. T.25-projektet omfattar även något som kallas iStream – en tillverkningsprocess som använder avsevärt mindre energi, material, fabriksyta och pengar. T.25 är betydligt mindre än dagens minsta bilar såsom Smart Fortwo och Toyota iQ. Den väger inte mer än 575 kilo och är endast 240 centimeter lång, 130 centimeter bred, och 140 centimeter hög. Det innebär att den kan parkeras på tvären i vanliga parkeringsrutor och att tre T.25:or får plats på samma yta som upptas av en normalstor personbil. Lägg till en vändcirkel på sex meter och T.25 framstår som den ultimata stadsbilen. Ett tecken på bilens litenhet är att ytterbackspeglarna faktiskt inte gör bilen bredare utan är monterade i linje med hjulen. Dörrlösningen bidrar också till att T.25 ska gå att använda på små ytor. Bilen har bara en dörr som svingas uppåt och således inte tar upp någon plats åt sidorna. Trots att den inte gör mycket väsen av sig i trafiken så ska den ha plats för en hel del. 1-3 personer får plats i kupen och beroende på hur många passagerarna är går det att få in 160-720 liter bagage. 

Gordon Murray lovar att T.25 ska vara underhållande att köra, men något fartmonster ser den inte ut att bli. Drivkällan är en trecylindrig bensinmotor på 660 kubik. Effekten är 52 hästkrafter och 57 newtonmeter. Det ska räcka för att accelerera bilen från 0 till 100 km/h på 16,2 sekunder. Toppfarten är begränsad till 145 km/h. Den positiva sidan är förbrukningen som stannar på 0,38 l/mil. Koldioxidutsläppet uppges till 86 g/km. Den som inte tycker att det är grönt nog kan invänta T.27 som drivs helt och hållet av en elmotor.

T.25 liknar i mångt och mycket forna tiders ”revolutionerande” mikrobilar, bilar som dessvärre har erbjudit samma säkerhetsnivå som en cykel. Så är inte fallet med T.25. Bilen är byggd kring ett rörramschassi i stål och komposit som bildar en ”Safety Cell” inspirerad av Formel 1-bilarna. T.25 är dessutom utrustad med ABS-bromsar, antisladd- och antispinnsystem, airbag samt främre och bakre deformationszoner.

Gordon Murray hoppas på att kunna sätta T.25 i fullskalig serieproduktion inom två år. För att hans vision ska bli verklig krävs dock fler finansiärer. Innan det ekonomiska är säkrat är risken överhängande att T.25 stannar vid att vara en dröm om vad som hade kunnat bli.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!