100531-gordon-murray-t27

Gordon Murrays T.27 – världens mest effektiva elbil

Mannen bakom McLaren F1 – Gordon Murray – berättar nu mer om sitt senaste projekt. Vi vet sedan tidigare att han utvecklar den lilla stadsbilen T.25 men nu får vi veta att samma bil ska förses med en elmotor och blir då världens mest effektiva elbil.

 Vi väntar fortfarande med spänning på att Gordon Murray Design ska lansera den omsusade minibilen T.25. I flera år har det talats om Murrays minibil som sägs kunna revolutionera trafikbilden med sitt kompakta format, praktiska inre och miljövänliga drivlina. Nu meddelar Gordon Murray och hans företag att de utvecklar en eldriven version av T.25 i samarbete med Zytek Automotive som tar fram elmotorn och växellådan.

Alla biltillverkare tar till stora ord när de talar om sina egna bilar men Gordon Murray Design är så säkra på sin sak att de rätt och slätt kallar sin bil ”Världens mest effektiva elbil”. Den eldrivna bilen har fått namnet T.27 och är en vidareutveckling av T.25. Vi har ännu inte fått se bilen i sin helhet men dolda prototyper har visats bredvid andra minibilar för att visa litenheten. Och bilen är liten – ställd bredvid en original-Mini ser den pytteliten ut. Trots det ska tre personer (1+2) och 190-750 liter bagage få plats.

De exakta måtten för T.27 är 250 centimeter på längden, 130 centimeter på bredden, 160 centimeter på höjden och 178 centimeter mellan hjulaxlarna. Den är lätt också. Tjänstevikten uppges till viktväktarmässiga 680 kilo. Drivlinan består av en elmotor på 25 kW eller 34 hästkrafter, lithiumjonbatterier på 12 kWh och en växellåda som skickar kraften till bakhjulen. Som vi ser på en av bilderna är hela drivpaketet samlat i baken mellan det bakre hjulparet. Endast batterierna ligger för sig under kupén. Vi ska inte vänta oss några fartsensationer, 0-100 km/h ska gå på 15 sekunder och toppfarten är satt till 105 km/h. Men T.27 lär bjuda på underhållning i massor ändå, den låga vikten, bakhjulsdriften, styrningen utan servo och vändradien på endast sex meter bör göra T.27 till den ultimata storstadskryssaren. Den ser dessutom ut att bli en väldigt ren storstadskryssare. Räckvidden uppges till cirka 130-160 kilometer och under den sträckan ska T.27 inte släppa ut mer än 48 gram koldioxid per kilometer. Utsläppen direkt från bilen är förstås noll. Under hela sin livscykel utlovas att T.27 ska släppa ut 42 procent mindre koldioxid än en genomsnittlig bil i Storbritannien.

Detta är till viss del resultatet av iStream – den förenklade produktionsprocess som kan tillverka flera olika biltyper till betydligt lägre kostnader än vanligt. Gordon Murray har ännu inte förklarat helt och hållet vad det går ut på men i princip handlar det om att det är färre och enklare delar som ska sättas ihop i mindre fabriker. Enligt Gordon Murray Design kan en iStream-fabrik vara 80 procent mindre än en vanlig bilfabrik.

Om allt går enligt planerna ska en prototyp av T.27 vara rullande i början av 2011.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!