100306-gqbycitroën

GQbyCitroën – ännu ett koncept

Tro det eller ej, men det finns konceptbilar som inte ställs ut nere på bilsalongen i Genève. Ett exempel är plug in-hybriden GQbyCitroën som är resultatet efter ett samarbete mellan franska Citroën och engelska modemagasinet GQ.

Frågan är om Citroën ändå inte är den biltillverkare som för tillfället visar upp fler konceptbilar. Under de senaste årens bilsalonger har de alltid haft med minst ett iögonfallande och futuristisk koncept. Vem minns inte Hypnos och GTbyCitroën från Parissalongen 2008, bara för att ta ett par vilda exempel. På årets Genèvesalongen visar fransmännen upp konceptbilarna DS High Rider och tuffa Survolt. En annan aktuell konceptbil är GQbyCitroën som faktiskt inte står bland de övriga nere i Schweiz. Denna ännu en iögonfallade konceptbil visas enbart online för tillfället och i april är det premiär för bilen i det brittiska modemagazinet för herrar, GQ.

Bilen är resultatet av ett samarbete mellan just Citroën och GQ, hur märkligt det än kan låta. Mark Lloyd, Citroëns brittiske formgivare som står bakom bilen och även nyligen introducerade DS3, berättar att för honom är alla bilars höjdare GT:n – Grand Tourern. Och det är vad de har utgått ifrån när det satte sig ned och ritade GQbyCitroën. Han påpekar att det inte handlar om en renodlad sportbil, utan att den är en stilig vagn med prestanda som är gjord för att förflytta sig, inte för racing. De ville skapa någonting med samma strävan som magasinet GQ men utan att tumma på de klassiska idealen hos bilen.

Denna fyrdörrarsskapelse med bakhängda bakdörrar à la Mazda RX-8 är mindre miljöbelastande tack vare sin plug in-hybriddrivlina. Citroën bjuder inte på mer fakta än att det är en 1,6-liters direktinsprutad fyrcylindrig bensinmotor som finns under skalet. Hur kraftfull den eller elmotorn är eller vilken typ av battier bilen är försedd med berättar man helt enkelt inte. Däremot avslöjar man att den släpper ut låga 80 gram koldioxid per kilometer vilket får anses riktigt bra för en bil som gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 250 km/h (elektroniskt spärrad).

Tittar man in i bilen möts man av en ganska futuristisk med klart racinginspirerad miljö. Det speciella med interiören är att stolsklädseln och andra detaljer är utfört av skräddaren Patrick Grant på E. Tautz som ligger på den berömda gatan Savile Row i London, känd för sina många exklusiva skräddare.

Citroën är mästare på konceptbilar, det ser vi inte minst i GQbyCitroën. Men frågan är, när får vi se något av alla dessa vågade koncept på gatan, i samma vågade form men i produktionsutförande?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!