090611-grand-bentley

Grand Bentley – en försmak

Den gamla trotjänaren Bentley Arnage har gjort sitt. En ersättare är i faggorna och nu får vi en första titt på bilen som än så länge kallas Grand Bentley. Den slutliga premiären sker senare i sommar och vi kan vänta oss ännu mer lyx och överflöd.

 Bentley Arnage är en av bilvärldens absoluta trotjänare. Bilmodellen är visserligen inte lastgammal, första Arnage presenterades 1998, men det finns delar som är betydligt äldre än så. Detta gäller framförallt motorn som är samma gamla 6,75-liters stötstångsmotor som debuterade i Rolls-Royce Silver Cloud år 1959. Nu är det dags för en ersättare till Arnage och vi kan vänta oss en hel del nytt. Något namn har den nya modellen ännu inte fått, Bentley nöjer sig med att kort och gott kalla den Grand Bentley tills vidare.

Den mörka bilden och det korta filmklippet visar en motorhuv och en grill med omisskännliga Bentley-drag. Det är svårt att se, men den stolta grillen ser ut att lite av de modernare dragen som syns på Continental-modellerna. Det flygande B:et finns tack och lov kvar och designteamet hemma i Crewe tycks inte ha varit allt för vilda med ritstiften. Den stolta Arnage-profilen med hög och rak taklinje ska föras vidade till den nya modellen.

Förhandsrapporterna om den nya bilen har talat om ett längre axelavstånd och en allt igenom större bil än utgående Arnage. Mer benutrymme och lyx för baksätespassagerarna ska göra att bilen konkurrerar med de stora pojkarna såsom Rolls-Royce Phantom och Maybach 62. Därmed väntas även priset öka. En prislapp på dryga tre miljoner är inte otänkbar.

Motormässigt är inte mycket känt. Det florerar dock givetvis vilda rykten. Ett av dem säger att en värstingversion av den nya bilen kommer att använda det 16-cylindriga monstret från Veyron. Lite mer troligt är att Bentley lånar Audis stora V12 TDI, även om Bentley har varit tydliga med att de inte kommer att lansera någon dieselmodell inom kort. Brittiska CAR säger sig veta att den gamla V8-motorn från 1950-talet ska fortsätta sin tjänstgöring även i den nya modellen. Den anrika motorn kommer i så fall att utrustas med modern, bränslesparande teknik, till exempel frånkoppling av en eller flera cylindrar för att spara på dropparna. Med tanke på nyligen lanserade Continental Supersports är det heller inte otänkbart att V8-motorn kan anpassas till etanoldrift.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!