Foto: Teknikens Världs arkiv

Grattis: Fiat Panda fyller 40 år

Budgetbilen från Fiat fyller 40 år. Vi blickar tillbaka på de tre generationerna sedan 1980.

Fiat Panda fyller 40 år och är i dag inne på generation tre. Nyligen lanserades den med mildhybridteknik men i grund och botten är det en gammal konstruktion. Dagens generation lanserades redan 2011 och ersatte tvåan som presenterades 2003 och kom att utses till Årets bil i Europa.

Fiat Panda. Primitiv som en 1960-talsbil trots att den debuterade 1980. Teknik och motorer från lagerhyllorna. Uppdaterades och blev mer ”lyxig” med åren. Fanns även med fyrhjulsdrift. En riktigt långkörare, lades ner först 2003.

De två senaste upplagorna av modellen har ett släktskap designmässigt med ett lekfullt formspråk som helt saknas hos urversionen som utan tvekan kan göra anspråk på att vara världens mest kantiga bilmodell. Formen var signerad Giorgetto Giugiaro och bilen kom att ersätta den nästan lika kantiga modellen 126.

Vår Mikael Stjernas Panda – ombyggd av Morettti. Foto: Glenn Lindberg

Första Pandan uppdaterades, rundades till och kom att bli lyxigare med åren även om ordet känns malplacerat – det handlade om en budgetbil som även tillverkades i Spanien vid namn Seat Marbella.

Provkörning av Fiat Panda generation 2 och Kia Picanto.

Generation två, Nuova Panda, ritades av Chris Bangle som senare kom att flytta till BMW och röra om rejält i designgrytan. Panda nummer två hade fyra dörrar och var i sammanhanget välutrustad med låsningsfria bromsar, antispinnsystem och krockkuddar. Bilen tillverkades i Polen och fanns i en prestandaversion med 100-hästarsmotor. Plattformen delade den med Ford Ka och kommande Fiat 500 samt med dagens Panda.

Dagens Panda kom 2011 och tillverkas i den gamla Alfasud-fabriken i Neapel då man har fullt upp med modell 500 i Polen. Bilen fick tillgång Fiats nya TwinAir-motor, en konstruktion som visade sig vara väldigt törstig i våra tester. Modellen charmade testlaget men med milen tappade den mark allteftersom på grund av stötighet och buller. Även på säkerhetsfronten har det gått i moll. Senaste gången bilen testades av av EuroNCAP (2018) kammade den hen noll stjärnor.

Panda generation tre med fyrhjulsdrift i händerna på testlaget. Foto: Patrik Lindgren

Extra charmig är Panda med fyrhjulsdrift, något alla generationer har kunnat erbjuda. Vi var dock inte särskilt imponerade när vi testade utförandet första gången 1988. På så gott som varje punkt dömdes den som sämre än den tvåhjulsdrivna versionen. Den var bullrigare, tyngre, struttigare, mer spårkänslig, törstigare och betydligt dyrare: 77 000 kronor ­22 000 mer än för ur-Pandan. Vi var i alla fall glada när vi fann "vår" gamla testbil 22 år senare – i de sörmländska skogarna där den röjde bland träd, drog höbalar och fiskade upp grannar ur dikena.

2010 fann vi "vår" testbil från 1988. Foto: Teknikens Värld

Grattis Panda 40 år, runt hörnet lurar en ny version baserad på konceptet Centoventi. Blev du sugen på mer Pandaläsning? Här kan du läsa provkörningar och här alla nyheter om modellen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!