Grönt ljus för bussar i Göteborg

Svenska Svevia ingår i ett EU-projekt där bussar kan kommunicera med trafikljusen och föreslå en hastighet som gör att chauffören kan undvika onödiga inbromsningar.

Snart behöver busschaufförer inte stanna lika ofta vid rödljusen, hoppas Svevia. I stället får bussen själv veta när och var rödljusen slår till nästa gång och rekommenderar en hastighet som gör att de flesta rödljusen står med grön signal lagom till att bussen susar förbi. 

 – En buss som kör i 50 kilometer i timmen och som tvingas stanna två gånger per kilometer drar upp till tre gånger så mycket bränsle som en buss som inte behöver stanna. Därför är det viktigt att utveckla teknik som gör att bussarna slipper bromsa in i onödan, säger Svevias projektansvarige Urban Ericsson i ett pressmeddelande.

 Experimentet ingår i EU-projektet COSMO som står för Cooperative Sustainable Mobility for energy efficient transports. Det betyder i sin tur att EU letar olika sätt att effektivisera trafikflöde och sänka miljöpåverkan. Syftet med satsningen är att få ett jämnare trafikflöde, och nu pågår tester i tre europeiska städer som förutom Göteborg innefattar Salerno i Italien och Wien i Österrike.

 För Göteborgs del innebär det att sju bussar kommer rulla runt på Hjalmar Brantingsgatan på Hisingen i december. Förhoppningen är att sänka bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp med upp till 10 procent. 

 – Om tio år räknar vi med att den här typen av teknik används i stor skala över hela världen. Det kommer att innebära en markant förbättring av luften i städerna samtidigt som trafiken blir jämnare och vi gör en insats för miljön, säger Peter Follin som är koordinator för den svenska testplatsen på Hisingen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!