Gullwing America P/904 Carrera

Gullwing America P/904 Carrera – Porsche 904 med modern teknik

Porsche 904 är en legendarisk tävlingsbil från 1960-talet. Nu återuppstår den med hjälp av amerikanska idéer och tysk teknik. Här är Gullwing America P/904 Carrera – modern och nostalgisk på en och samma gång.

I en första hast kanske du misstar bilen på bilden ovan för en Porsche 904 (eller Carrera GTS som den officiellt kom att heta för att inte komma på kant med Peugeot). Men tittar du närmare ser du att det ser lite modernare ut än på originalet som tillverkades i mitten av 1960-talet.

 Originalet är en legendarisk tävlingsbil som fick framskjutna placeringar i flertalet välkända race, inte minst i Le Mans 24-timmars.

 Amerikanska karossbyggarfirma Gullwing America är så förtjusta i denna legendariska Porsche-modell att de åter vill väcka liv i den, dock i modern tappning och med några små egna tolkningar.

 Den moderna versionen har jänkarna döpt till P/904 Carrera, ett namn som knyter an till originalet, och nu ska en första prototyp snart byggas.

 Som grund har de tagit förra generationens Porsche Boxster S (987-generationen) som precis blivit avlöst av en ny (981). Det är inte bara chassit från den moderna Boxstern som utnyttjas, utan det mesta kommer därifrån – exempelvis instrumentpanel, luftkonditionering, xenon- och LED-ljus, navigationssystem, iPod-kontakt, ratt, stolar och mycket annat. Allt ger man dock ett retroutseende för att stämma överens med resten av bilen.

 Drivlinan hämtas även den från förra generationens Boxster S. Dock inte den senaste versionen som kom i maj 2009 och som gav 310 hästkrafter, utan versionen innan, det vill säga den som kom i maj 2007. Det betyder 295 hästkrafter plockade ur 3,4 liter stor boxermotor med sex cylindrar. Även den sexväxlade manuella lådan används, likaså Boxsterns styrservo- och ABS-bromssystem samt en hel del annat mekaniskt och elektroniskt.

 Vad som är unikt för P/904 Carrera är exempelvis sportavgassystemet som ska ge bilen en fartfyllt ljud som antagligen lär skilja sig en hel del från originalbilen som eftersom den hade en boxerfyra på två liter.

 Stötdämpare och fjädring är speciellt framtagna för bilen och är ställbara.

 Karossen byggs i kompositmaterial och fälgarna är Gullwing Americas egen design som ska påminna om Fuchs-fälgar. De är 18 tum höga samt åtta tum breda fram och tio tum breda bak.

 Har du en Porsche Boxster som ligger och skräpar hemma kanske detta kan vara någonting för dig? För att den ska se ut som en Porsche 904 ska du ha ungefär 620000 kronor tillhands då det är prislappen för konverteringen.

 Nedan kan du, förutom fler bilder på P/904 Carrera, även se bilder på originalet – Porsche 904 – samt en film från förra året där Walter Röhrl, tysk rally- och racingförare som är minst lika legendarisk som bilen, rattar 904:an på bana. Klart sevärt. Bilen är den som vanligtvis står på Porsche Museum utanför Stuttgart. En av bilderna är extra spektakulär – den visar hur man från en lyftkran krocktestade 904:an 1966.

Walter Röhrl kör Porsche 904 (Carrera GTS)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr