Volvo XC60

Halv miljon Volvo XC60 sålda

Volvo XC90 har sedan flera år tillbaka fått maka på sig eftersom XC60 seglar upp i topp som det svenska märkets bästsäljare. En dryg halv miljon XC60 på dryga fem år.

Volvos storleksmässigt, inte modellmässigt, mellanstora suv XC60 har nått vad man skulle kunna kalla en halv milstolpe. XC60 har nämligen, sedan modellen introducerades i Europa i slutet av 2008, sålt i en halv miljon exemplar. Det ger i runda slängar ett snitt på 100000 sålda XC60 årligen, nästan en fjärdedel av Volvos totala försäljning världen över. Då inser man att XC60 är Volvos mest framgångsrika modell de senaste åren, efter att ha tagit över efter XC90 som, mycket tack vare USA-marknaden, var märkets starkast lysande stjärna under några år.

Den 500000:e XC60:n byggdes i april och levererades till USA som är den marknad där modellen säljer bäst. Jänkarna har köpt 73000 XC60 sedan introduktionen. Näst bäst går XC60-försäljningen i Kina dit 70000 exemplar gått. Därefter följer Tyskland, Sverige och Storbritannien.

– Med XC60 har vi visat att vi har förmågan att konkurrera på lika villkor med tyska rivaler som BMW och Audi och det ger oss styrka att göra samma sak med framtida modeller, säger Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group, och fortsätter:

 – Det här är en bil som inte bara är en succé i dag utan också i framtiden.

Alain Visser tror att Volvo lanserade XC60 i precis rätt tid och att framgångarna med XC90 har burit fram lillebror XC60.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!