En öppen fyrsitsig cabriolet är den perfekta familjebilen om man frågar Hans Hedberg.

Hans Hedberg: Mercedes E-klass Cabriolet – med himlen som tak

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions- medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Hans Hedberg som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Mina kollegor har spridit sina önskepredikningar åt alla möjliga håll – de har farit med kompetenta Land Cruiser, allroundiga Audi Allroad, miljökorrekta elbilar och redaktionens bilhoppetossa nummer ett Mikael Stjerna chocköppnade sin Aladdinask med personliga valet Volvo 945. Heder där ”Mike”!

Men mina män, ni har alla fel. Enligt mig alltså. Med åldern växer förnuftet. Eller så blåser det all världens väg. Personligen tycker jag om att vistas i friska luften. Särskilt till sjöss, i skidbacken, ibland på cykelstigar i skogen men oftare på öppna uteserveringar. Och på asfalt förstås. Att åka öppet utan tak som barriär ger extra dimension till bilkörningen. När man passerar farmare sticker det till i näsan av gödsel, bokskogar blir aldrig så skira som sittandes i en cabriolet och koltrastens sång hörs klarare än någonsin. Tänk dig att ha det så varje dag. Det skulle göra dig till en bättre människa. Tro mig.

Allt känns mera, helt enkelt. Särskilt i en sprillans ny bil där det mesta filtreras bort genom sofistikerade hjulupphängningar, vetenskaplig ljudisolering och ingenjörsmässigt finlir.

För några decennier sedan var sommartid också cabriolettider. Men nu för tiden säljs nästan inga öppna bilar, särskilt inte sådan som man gillar – cabrioleter med baksäte. Smärta sportbilar i all ära men fyr-, eller ännu hellre, femsitsiga öppna bilar är grejen. ”Friluftsliv åt alla!” är mitt slagord.

Krämvit gör E-klass Cabriolet flott men Hedberg anser att 4Matic är bästa utrustningen. Foto: Mercedes

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Både Saab och Volvo erbjöd förr om åren öppna 900, 9-3 och C70 under flera bilgenerationer, innan GM-döden och trenden med sportsuvar tog överhanden. För att inte tala om kopplet av folkcabbar i efterdyningarna av Volkswagen Golf Cabriolet och sedermera poppiga Peugeot 206 CC.

Därför landar min åldrande ändalykt helst av allt i Mercedes E 200 4Matic Cabriolet. Mer motor behövs inte, det blir nämligen redigt med korsdrag i sittbrunnen redan vid 70 km/h trots windstopper och inbyggda värmefläktar i nackskydden. Fyrhjulsdrift är däremot skönt att ha när vinterns moddsträngar (ni har väl inte glömt dem?) ska forceras vid omkörningar på väg till fjälls. Familjens skidutrustning hyrs lämpligen på plats. En modern cabriolet ska givetvis ­brukas året runt. Dragkrok är käckt att ha för att spänna fast trampcyklar på och till båttrailern, då fixas även vardagens ­göromål geschwinnt. I övrigt är E-klass Cabriolet rasande bekväm och 200-drivlinan effektivt snål om bensindropparna – perfekt vid långkörningar från Sverige när Rivierakusten till slut siktas efter smutt nonstop-körning över alppassen under stjärnklar natthimmel. Även tristessresan till stormarknadens veckoinköp blir till ett mål i sig.

1 av 2: Suffletten är solid och tät, fixar vinterkörning. Foto: Mercedes
2 av 2: Baksätet rymmer ledigt två vuxna. Eller barn. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Communications Merc / © Mercedes-Benz AG

Min ultimata cabriolet lär jag dock inte få se i levande livet: Tänk er en modern öppen Saab, gärna med fyra dörrar så att baksätesfolket kan sköta sig själva. Givetvis framdriven på något nytt grönt smart turbovis, ­företrädesvis vätgas. Då skulle jag kunna susa ljudlöst genom Sverige – tillsammans med fågelkvitter i öronen, kodynga i näsborrarna och solsken i blick.

PROVKÖRNING: Mercedes E-klass Cabriolet

…eller köp någon av dessa

259 000 kr. Foto: Mini

Mini Cooper Cabrio

Den version ur Minis allt tjockare modellportfölj som är allra mest attraktiv. Fyra personer gör skojiga saker tillsammans!

Cirka 20 000 kr. Foto: Saab

Saab 900 Cabriolet 1996

Billigaste Saab-cabben på Blocket, denna dag. Sliten och medtagen, men ändå med rätt aura och en hel del charm.

2 460 000 kr. Foto: Bentley

Bentley Continental GTC V8

Porsche Panamera i brittisk kritstrecksrandig gåbortkostym. GTC-versionen fulländar nya Continental.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr