Hantverkarbilar har sämre säkerhet än personbilar Foto: Teknikens Världs arkiv

Hantverkarbilar har sämre säkerhet än personbilar

Folksam har undersökt hur krockskyddet och säkerhetsutrustningen ser ut på så kallade hantverkarbilar. Av de 42 undersökta hantverkarbilarna är det ingen som anses klara av säkerhetskraven som ställs på personbilar.

Det dräller av hantverkarbilar ute i trafiken. Av den totala personbilsmarknaden står hantverkarbilarna för 13-14 procent samtidigt som de körs i genomsnitt 20 procent längre sträcka årligen än den genomsnittliga personbilen.

 Men något som alla hantverkare troligtvis inte känner till är att de sitter i bilar som har sämre krockskydd och säkerhetsutrustning är dagens personbilar. Det visar en ny stor undersökning som försäkringsbolaget Folksam har genomfört. I undersökningen tog man med 42 hantverkarbilar (mindre skåpbilar och pickuper) under 3,5 ton som registrerats som lätta lastbilar, något som är väldigt vanligt i just denna bilkategori.

 Det som har granskats är resultat från krockprov och i vilken utsträckning den viktigaste säkerhetsutrustning finns. Säkerhetsutrustningen är antisladdsystem (ESP), bältespåminnare, sidokollisionsskydd för huvud samt pisksnärtskydd (whiplashskydd).

 Resultatet ser ut som följer:

15 procent av hantverkarbilarna har ett vuxenskydd i Euro NCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 66 procent på personbilssidan.

37 procent av hantverkarbilarna har antisladd som standard på alla sina versioner jämfört med 98 procent på personbilssidan.

38 procent av hantverkarbilarna har ett fotgängarskydd i Euro NCAP som uppfyller Folksams krav jämfört med 63 procent på personbilssidan.

30 procent av hantverkarbilarna har bra pisksnärtskyddande egenskaper i Euro NCAP jämfört med 55 procent på personbilssidan.

13 procent av hantverkarbilarna har sidoairbag som skyddar huvudet som standard. För personbilar är siffran betydligt högre.

26 procent av hantverkarbilarna har bältespåminnare på minst förarplats jämfört med 97 procent på personbilssidan.

– Vi bryr oss om våra kunder och ser det som en allvarlig arbetsmiljöfråga att säkerhetsnivån är så låg för förarna i hantverkarbilar. Köpare av dessa bilar bör i större utsträckning efterfråga hög säkerhet. Generalagenterna, som väljer bort säkerhetsutrustningen som standard, har ett delat ansvar med EuroNCAP som inte krocktestar denna biltyp i tillräcklig omfattning, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

 Undersökningen har lett till en lista på åtta bilmodeller som är sämst och en lista på två bilmodeller som kommer bäst ut, men ingen av de undersöka bilarna skulle klara de krav som i dag ställs på vanliga personbilar.

 I bildgalleriet nedan kan du ta del av listorna över sämsta och bästa hantverkarbilarna samt skyddet i de 16 mest sålda bilarna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!