Observera att denna Passat är bensindriven och därmed inte påverkas av dieselskandalen. Däremot är generationen (sjunde) korrekt.

Här är bilarna som Volkswagen fuskat med

Volkswagen har under fredagskvällen kommit med ny information om vilka motorer och modeller som berörs av manipulerad mjukvara för overkligt låga utsläpp av kväveoxider.

Tidigare under fredagskvällen offentliggjorde Volkswagen att Matthias Müller tar över vd-posten efter Martin Winterkorn som i onsdags avgick på grund av den stora utsläppsskandalen. Strax efter offentliggörandet passade Volkswagen även på att ge första informationen på två dygn.

I kvällens pressmeddelande berättar Herbert Diess, Volkswagens chef för personbilsdivisionen, att företaget arbetar för högtryck på att hitta en teknisk lösning som ska presenteras för partners, kunder och allmänheten så snart som möjligt. Deras mål är att informera kunderna när så är möjligt och att uppdatera kundernas bilar så att de till fullo uppfyller krav och stadgar.

– Jag försäkrar er att Volkswagen kommer att göra allt som är mänskligt möjligt för att vinna tillbaka förtroendet hos våra kunder, återförsäljare och allmänheten, säger Herbert Diess i pressmeddelandet.

Det har pratats om att elva miljoner Volkswagen-bilar världen över är påverkade av den manipulerade mjukvaran. En intern utvärdering visar nu att det rör sig om omkring fem miljoner personbilar runt om i världen. De bilar som är behäftade med fuskprogramvaran är av vissa modeller och årsmodeller, exakt vilka och i vilken omfattning på respektive marknad ska senare meddelas. Volkswagen preciserar alltså ännu inte i detalj, men skriver som följer:

”Vissa modeller och årsmodeller av dessa fordon (så som sjätte generationen Volkswagen Golf, sjunde generationen Volkswagen Passat och första generationen Tiguan) är uteslutande utrustade med EA189-dieselmotorer.”

EA189-motorn, som finns i många olika konstellationer, är den motor som hela tiden har berörts. Tidigare information har gjort gällande att det är 2,0-litersvarianten som är i skottlinjen, men samma grundkonstruktion finns i 1,6-litersutförande och det har talats om att även den kan vara drabbad. Volkswagen har dock inte bekräftat detta. Även en 1,2-litersmotorn har nämns vara aktuell för granskning.

Volkswagen, som tyvärr inte bjuder på en detaljerad lista över exakt vilka modeller som berörs, skriver vidare för att ytterligare klargöra vilka bilarna är:

”Som tidigare nämnts, alla Volkswagen personbilar som uppfyller den över hela Europa gällande Euro 6-normen berörs inte. Detta innefattar därför också nuvarande Golf, Passat och Touran.”

Det är med andra ord enligt Volkswagen endast den gamla Euro 5-klassade common rail-dieseln som är manipulerad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!