Sedan 1964 har en europeisk jury bestående av motorjournalister från en rad olika länder, bland annat från Sverige och Teknikens Värld, utsett Årets Bil i Europa. Först ut att vinna var Rover 2000, därefter har ytterligare 50 bilar vunnit den ärofyllda titeln.
Numera är Teknikens Värld inte längre med i juryn då vi valde att dra oss ur för några år sedan, men ”tävlingen” lever vidare och det är snart dags för 2015 års titel att delas ut. Men först annonseras de sju finalistbilarna som gör upp inför det spännande utlåtandet om vilken bil som vinner. Det görs på bilsalongen i Genève i mars.
Volvo har inte någon chans på titeln eftersom de inte är med i finalen. Mesta vinnaren genom tiderna, Fiat, är inte heller med i finalen. De har under åren plockat hem nio av de hittills 51 utdelade titlarna.
I stället ser årets finalfält ut som följer:
Finalfältet är mer enhetligt i år än förra året. Då fanns två elbilar med bland finalisterna som varierade i storlek och pris, men det var en vanlig bil som gick segrande ur striden när Peugeot 308 blev Årets Bil 2014. Det var fjärde gången Peugeot vann.
Kriterierna för att bli nominerad är att bilen ska vara ny och att försäljningen på minst fem olika europeiska marknader ska ha påbörjats alternativt påbörjas innan årets utgång samt att försäljningen måste överstiga minst 5 000 enheter.
Vilken av finalisterna är din personliga favorit och vilken tror du juryn väljer ut till vinnare?
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.