110607-ford miljösatsning

Här är Fords satsning på snåla och miljövänliga bilar

Fords nya minsting i motorutbudet är en trecylindrig maskin med en cylindervolym på ett mjölkpaket – en liter. Syftet är att spara på både bränsle och miljö i kommande modeller.

       Satsningen på snåla motorer hos Ford har gett resultat i och med den lilla turbomotorn. Från och med nästa år räknar Ford med att ha stoppat ner motorn i sina minsta bilar. På bilsalongen i Genéve kunde vi skriva om Ford B-Max som redan då hade trecylindraren nerstoppad under huven. Troligen får B-Max behålla motorn när den kommer till Sverige 2012. 

Tanken är att trean ska vara lika stark som en fyrcylindrig motor men med bättre bränsleförbrukning och renare utsläpp. Enligt Derrick Kuzak, vice vd för Ford-gruppens produktutveckling, ska motorn ha liknande eller bättre prestanda än de flesta 1,6-litersmotorer som finns ute idag. Antagligen betyder det i runda slängar 100-110 hästkrafter och ett utsläpp under 100 gram koldioxid per kilometer i Fords minsta bilar. Mer specifika siffror kommer presenteras när motorn begår officiell världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

Bland nyheterna finns ett delat kylsystem som värmer motorblocket innan cylindrarna. Fördelen är att snabbare uppvärmning av motorblocket bränner mindre soppa, särskilt i länder med kallt klimat som till exempel Sverige. Grenröret har kopplats ihop med topplocket för att sänka avgastemperaturerna vilket ger en renare och mer effektiv förbränning. Start/stopp-funktionen ser till att stänga av motorn när den står och tuggar, till exempel vid stillastående köer eller rödljus.

– Med EcoBoost-motorerna har vi kunnat ersätta V8-motorer med V6or och V6or med fyrcylindrare utan att tappa prestanda eller öka bränsleförbrukningen, säger Joe Bakaj chef för Global Powertrain Engineering, som bygger och utvecklar Fords drivlinor. 

Ihopkopplad med motorn sitter en åttaväxlad automatlåda som också har plockats fram för att spara bränsle. Den begåvas med en sensor som mäter hur mycket vridmoment som skickas in i växellådan. Ford menar att det ska ge jämnare, snabbare växlingar och tack vare att lådan känner till effekten kan den lättare välja rätt växel.

På hybridfronten händer även där en del hos Ford. Tidigare har man använt en japantillverkad växellåda till sina hybridmodeller, men nu har man utvecklat en egen. Batterierna ska också tillverkas av Ford istället för att som nu köpas in. 

– Det är absolut viktigt för Ford att fortsätta utveckla sina elektrifierade drivlinor. Med den nya hybridväxellådan och tillverkningen av batterier,  är Ford väl förberedda att möta framtida kvalitets och prestandakrav i våra hybrid- och eldrivna bilar, säger Derrick Kuzak. 

Till 2013 ska Ford ha lanserat fem nya elmotoriserade bilar.            

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!