Här är modellerna som sålt mest – märke för märke

Har det sålts fler Saab 900 än Volvo 200? Finns det någon Fiatmodell som sålt mer än 500? Listan över varje bilmärkes storsäljare rymmer en hel del överraskningar. Och så får vi svar på frågan vilken bilmodell som sålt allra, allra mest. Här är listan – som börjar med Bugatti:

Bugatti

Modell: Type 57

Såldes: 1934-39

Antal: 685

Nej, Bugatti är verkligen inte någon bil för var mans garage vilket märks på vilken modell som sålts i flest antal. Type 57 tjänade på flera olika karosstyper, både långfärdsmaskiner och lite sportigare varianter. Hur många av supersnabba superlyxiga Veyron som sålts? Jo, 450 stycken.

Bugatti Type 57 Aérolithe prototyp, 1935.

TVR

Modell: Chimaera

Såldes: 1993-2003

Antal: 6 500

TVR är sugna på comeback så kanske kan de avancera på den här listan med nya modeller. Men hittills är det Chimaera som toppar. Under huven satt en V8 från Rover och bilen var en direkt succé. TVR sålde fler Chimaera på 12 år än vad alla andra modeller sålt tillsammans på 25 år. Men som sagt, TVR har något stort på gång. Nya modellen Griffith ska börja byggas 2022.

TVR Chimaera 1992-2003.

Aston Martin

Modell: DB7

Såldes: 1994-2004

Antal: 6 640

Det brukar sägas att det var DB7 som räddade Aston Martin från undergång. En 3,2-liters sexcylindrig motor fick saker att börja snurra men det tog verkligen fart när Aston Martin säkrade tillgången på V12-motorer från Ford, en motor som burit Aston Martin fram till i dag. Det är lätt att säga att Aston Martin verkligen behöver en ny DB7-succé. Kanske kan satsningen på formel 1 och de nya investerarna från Kanada skapa något som liknar en ny DB7:a.

1 av 3 Foto: Glenn Lindberg
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

De Tomaso

Modell: Pantera

Såldes: 1971-1991

Antal: 7 260

Det här var en bilmodell det snackades om skolgården på 1970-talet på samma sätt som det i dag pratas om Koenigsegg. Pantera använde en slitstark V8:a från Ford som kunde trimmas på en mängd olika sätt. Pantera fick också en speciell plats hos amerikanska sportbilsälskare och att modellen såldes under hela 20 år har hjälpt till att få upp totalsiffran.

1 av 2 Foto: Patrik Lindgren
2 av 2

Morgan

Modell: 4/4

Såldes: 1936-

Antal: 10 500

Det börjar ticka mot 100 år för den här klassiska modellen. Därmed är kanske inte totalsiffran 10 500 speciellt imponerande. Går att använda till en mängd olika saker vilket fått Morgan att fortsätta bygga den och köparna fortsätta att köpa den.

Alpine

Modell: A310

Såldes: 1971-1984

Antal: 11 616

Alpine var med nya A110 på vippen att vinna titeln Car of the Year 2019. Så kanske kommer gamla A130 snart att få konkurrens i toppen. Från början hade A130 en fyrcylindrig motor som började bli till åren 1976. En ny V6:a från Renault gav nytt liv och några år till i bilhallarna. Nu är som sagt Alpine på gång igen efter att Renault väckt liv i det gamla märket.

Lamborghini

Modell: Gallardo

Såldes: 2004-2013

Antal: 14 022

Det är andra modeller från Lamborghini som låter tala om sig vad gäller både prestanda och design. Men när det kommer till försäljning ligger Gallardo främst. Lamborghini byggde flera varianter på Gallardo och också flera olika specialeditioner. Det och relativt lågt pris har hjälpt till att göra det här till märkets storsäljare. Du hittar den också i Zlatan Ibrahimovic garage. Möjligen kommer suven Urus att på sikt hota Gallardo i toppen med då Lamborghini har hittat sin nisch som byggare av speciella och dyra supersportbilar nås inga stora volymer per modell. Och visst har Zlatan synts även i en Urus.

Ferrari

Modell: F430

Såldes: 2004-2009

Antal: 17 499

Ferrari vill verkligen bygga speciella och dyra supersportbilar för finsmakare. Därför var det starkt att sälja över 17 000 av modellen F430 på bara sex år. Ungefär en tredjedel var cabrioletbilar. F430 står sig bra i pris begagnad och kanske är det för den relativt anspråkslösa designen i kombination med samma fina prestanda som de Ferraribilar som är dyrare och ser häftigare ut. Så här skrev Teknikens Värld vid provkörningen av varianten F1 2004: "Ingenjörskonst på allra högsta nivå. Ett fulländat månggifte mellan form, teknik, körbarhet, temperament – allt. Jag är salig".

Vilken supertrio! Ferrari 430 Scuderia, Lamborghini Gallardo Superleggera och Porsche 911 GT3 RS.

Lotus

Modell: Elise

Såldes: 1996-

Antal: 20 000

Precis som Aston Martin DB7 är Elise en modell som kan sägas ha räddat ett bilmärke från skroten. Elise representerar också en ny typ av lätta och körglada sportbilar. Elise förkroppsligade precis allt det Lotus stod för och modellen var populär i USA under de år den såldes där, 2005 till 2011. Nu har Volvoägaren Geely tagit över Lotus och det förbereds för en stor modelloffensiv de kommande åren. Elise kommer kanske att få ge upp förstaplatsen men den kommer för alltid att vara förknippad med Lotus och en ikon i bilvärlden.

Rolls-Royce

Modell: Silver Shadow

Såldes: 1965-1980

Antal: 29 030

Trots att Rolls-Royce Shadow lanserades under värsta hippievågen på 60-talet hittade den snabbt väldigt många köpare. Distingerad lyx har alltid gått hem på slotten och palatsen och att nå närmare 30 000 bilar på 16 år är en väldigt bra bedrift av säljavdelningen. Shadow klarade till och med bensinkrisen i början på 1970-talet utan att tappa i attraktionsvärde.

Vårt gamla sommarskott Johnny Rotten, Europas sämsta Rolls.

Maserati

Modell: Biturbo

Såldes: 1981-1994

Antal: 36 373

Många refererar till Biturbo som en budgetvariant och kanske inte en riktigt riktig Maserati. Men ska vi vara ärliga så var det Biturbo som lyckades hålla liv i märket under 1980-talet. Många har till slut tagit till sig tvådörrarsmodellen och cabrioleten är eftertraktad som samlar bil. Men avfärda inte fyrdörrarsvarianten.

Vårt gamla sommarskott kallades Scarface.

Bentley

Modell: Continental GT

Såldes: 2003-

Antal: 66 000

Innan Continental GT lanserades byggde Bentley ungefär 800 bilar per år. När Volkswagen tog över och tog tag i märket på allvar blev det snabb förändring. Bentley fick också stöd av en stark försäljningsavdelning och en pigg marknadsföring, inte minst i Sverige där Conti GT snabb blev en populär bil bland rika kändisar. En ny version kom 2018 och modellen säljer fortfarande väldigt bra. Som begagnad är den eftertraktad.

Foto: Glenn Lindberg

Rover

Modell: 800

Såldes: 1986-1999

Antal: 317 126

Föregångare SD1 hade en fräck och smart design men också en rad kvalitetsproblem. Så i mitten av 1980-talet behövde verkligen Rover en succémodell. Rover 800 byggdes med Honda Legend som bas och saknade kanske lite av det gamla Roverstuket. Men mellanklasschefer i främst Storbritannien älskade bilen som snabbt kom upp i hyggliga säljvolymer. I USA fick bilen heta Sterling men där lyckades Rover inte lika bra.

Triumph

Modell: Herald

Såldes: 1959-1970

Antal: 464 238

Triumph Herald lanserades samma år som den mer innovativa modellen Mini. Triumph tog helt enkelt några motorer från hyllan och ett existerande chassi och satte ihop en rätt ordinär bil utan speciellt mycket nytänkande. Men designen föll köparna i smaken. Mest populär var 1200 sedan som klättrade över 200 000 sålda bilar.

Triumph Herald 948 Coupe. Foto: Wikipedia, Oxyman

Tesla

Modell: Model 3

Såldes: 2018-

Antal: 500 000

Det här är så en bilmodell som kommer att klättra rejält på den här listan. Efter stora problem med att få igång massproduktionen av Model 3 lyckades Tesla till slut och nu bygger snart Tesla Model 3-bilar över hela världen. Modellen har också fått massor av beröm och känns två är efter lanseringen som verkligen ny och innovativ. Tack vare uppdateringar över internet så kommer Model 3 att moderniseras över tid och då resterande modellprogram är antingen dyrare eller lite mer speciella så lär Model 3 behålla förstaplatsen internt. Möjligen kan suv-versionen Model Y hota på sikt.

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren

MG

Modell: MGB

Såldes: 1962-1980

Antal: 513 272

Under det som kan kallas den brittiska bilindustrins storhetstid var MG att räkna med. Och inte minst bevisas det av hur många små sportbilar som MG kunde bygga på relativt kort tid. MGB byggdes i flera varianter och MGB var under lång tid en av de mest sålda sportbilarna. Modellen nådde också en viss popularitet i USA. När MG fick svårigheter 1980 försvann också MGB men modellens popularitet anses vara en stor anledning till att Mazda gjorde allvar av sina planer på MX-5 som kom 1989.

Jaguar

Modell: XJ

Såldes: 1968-

Antal: 1 000 000

XJ verkar vara en av de modeller som Jaguar verkligen funderar på vad de ska göra med framöver, trots att den sålts i en miljon exemplar. När XJ lanserades 1968 ansågs den vara världens bästa sedan och inte blev det sämre av, på den tiden, att Jaguar monterade en 5,3-liters V12:a under huven. Försäljningen har gått lite upp och ner genom åren men till och med kortlivade X300 nådde en volym på nästan 87 000 bilar. Om Jaguar behåller modellbeteckningen lutar det åt att XJ blir en ren elbil.

Alfa Romeo

Modell: Alfasud

Såldes: 1972-1989

Antal: 1 020 000

Volkswagens succé med Golf lockade fram många konkurrenter som också byggde fräcka framhjulsdrivna kombikupéer. Inte ens tveksam kvalitet och inte minst stora problem med ros kunde stoppa suget efter Alfa Romeos Golfutmanare. Det monterades också kraftfullare motorer över tid och modellen är givet Alfa Romeos stora försäljningssuccé. Kan de nya suvarna hota? Nja, knappast. Om nu också samgåendet mellan PSA och FCA till slut blir av får vi se vilken roll Alfa Romeo kommer att spela i den nya jättekoncernen.

1 av 2
2 av 2: Ronnie Peterson Alfa Romeo Alfasud, 1976.

Porsche

Modell: 911

Såldes: 1963–

Antal: 1 050 000

Porsche passerade miljonmärket för ett par år sedan så siffran från Autocar är förmodligen i underkant. Och det fortsätter att ticka allt snabbare då Porsche står mitt i lanseringen av flera varianter på sina finfina sportbil. 911 måste räknas till en av bilvärldens allra viktigaste modeller. Porsche har också breddat modellserien för varje ny generation, ett skickligt sätt att öka försäljningen utan att förta modellens särart. 911 Turbo är väl ändå den allra mest klassiska, eller hur?

1 av 9: Urmodellen: 1963-1973 (hette från början 901, men blev snart 911)
2 av 9: G-modellen: 1973-1989
3 av 9: Porsche 911 Turbo: 1981 Foto: Teknikens Världs arkiv
4 av 9: 964: 1988-1994
5 av 9: 993: 1993-1998
6 av 9: 996: 1997-2006
7 av 9: 997: 2004-2012
8 av 9: 991: 2012-2019
9 av 9: 992: 2019- Foto: Patrik Lindgren

Saab

Modell: 900

Såldes: 1978-1998

Antal: 1 200 000

Saab 900 är en modell som snart lär bli omkörd av Porsche 911. Redan den första generationen nådde en volym på över 900 000 bilar och modellbytet 1993 fyllde på med ytterligare närmare 275 000 bilar. Säkerhet, bra utrymme, bra komfort var de stora säljargumenten men Saab levde också väldigt mycket på sin fina drivlina. En fjärdedel av försäljningen bestod av turbomotorer som blev Saab kännetecken. Om Saab fått överleva som märke kunde 9-5 möjligen ha kunnat konkurrera, eller kanske 900:ans efterföljare 9-3.

1 av 5 Foto: Daniel Abrahamsson
2 av 5 Foto: Daniel Abrahamsson
3 av 5 Foto: Daniel Abrahamsson
4 av 5
5 av 5

Lancia

Modell: Ypsilon

Såldes: 1996-

Antal: 1 700 000

Det här är beviset på vad en stark hemmamarknad betyder i bilvärlden. För då varumärket Lancia har kommit och gått i många länder har det fått leva hemma i Italien. Ypsilon har sedan 1996 tickat in fina försäljningssiffror. Men lite märklig design, konstiga lösningar och då och då lite konstig hantering av varumärket verkar inte ha påverkat försäljningen. Med ett allt större plattformssamarbete mellan Fiat och Chrysler och snart också hela PSA-koncernen gissar vi att både Ypsilon och Lancia kan plockas bort.

Foto: Glenn Lindberg

Chrysler

Modell: Newport

Såldes: 1961-81

Antal: 1 900 000

Tänk på Chrysler och det kanske inte är modellen Newport som dyker upp allra först. Men Newport var en billig och behändig sedan eller kombi som såldes i USA under 20 års tid. Mest uppmärksamhet fick de snygga bilarna på 1960-talet men försäljningen rasade snabbt när modellen byggdes om för att passa 80-talet.

1 av 3: Chrysler Newport 1962 Foto: Flikr, Dave_7
2 av 3: Chrysler Newport, 1966. Foto: Mr.choppers
3 av 3: Chrysler Newport, 1974. Foto: Greg Gjerdingen

Land Rover

Modell: Defender

Såldes: 1948-

Antal: 2 000 000

Land Rover har precis lanserat en ny Defender så klassikern tuffar på med stadig fart. Flera olika hjulbaser och karossalternativ har Defender fortsatt att hitta köpare. Det finns också tillverkare som älskar att bygga egna varianter av Defender och vi räknar med att modellen håller undan för till exempel Discovery. Autocar har inte med Range Rover på den här listan alls så vi gissar att deras försäljning inkluderas i Land Rover och att Defender också sålt bättre än alla Range Rover-modeller.

1 av 5: Serie I började sitt liv 1948 och kallades kort och gott Land Rover för att skilja den från de andra Rover-modellerna som byggdes för väg. Foto: Land Rover
2 av 5: Först med serie II, lanserad 1958, kopplades designavdelning in. Här föddes den markerade sidolinjen som är typisk för Defender. Foto: British Motor Industry Heritage
3 av 5: Land Rover serie III med hardtop. Foto: Jaguar Land Rover
4 av 5: Den första Defender-modellen föddes 1983. Många moderniseringar, men i grunden samma konstruktion som 1948. Foto: Stan Papior
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg

Smart

Modell: Fortwo

Såldes: 1998–

Antal: 2 000 000

Daimler var för ett år sedan mycket nära att lägga ner Smart helt efter stora ekonomiska problem. Men Volvoägarna Geely räddade märket som ska byggas om till ett elbilsmärke. Volkswagen var involverade i märket från start men hoppade av. När Smart till slut lanserades användes en trecylindrig motor på 599 cc i ett väldigt kompakt och nätt paket. Fortwo är den överlägset mest sålda modellen.

1 av 3
2 av 3
3 av 3

Saturn

Modell: S-Series

Såldes: 1991-2002

Antal: 2 210 000

Framför allt designen på lyktorna i fronten skapade uppmärksamhet och många gissade att det här var en sportbil från GM. En motor på 1,9 liter var inte direkt sportig men S-series fortsatt att sälja bra ändå. Modellen levde under hela 1990-talet och kommer att behålla förstaplatsen då General Motors la ner hela märket Saturn som en följd av finans- och bilkrisen 2008-2010.

Saturn SL2, 2000-2002. Foto: Wikipedia, IFCAR

Lincoln

Modell: Town Car

Såldes: 1981-2011

Antal: 2 450 000

Ford skapade tidigt en aura av premium och mycket god komfort runt sitt varumärke Lincoln. Några av de tidiga modellerna hade digital instrumentbräda och nummerskiva för att komma in i bilen. Men efterhand blev Lincoln mindre och mindre innovativ och mer konservativ i sin design och framtoning. Det finns gott om limousiner och specialbyggen för olika prominenta bilägare.

1 av 2: Vårt vinterskott Abe från 2008, en Lincoln Town Car från 1984. Foto: Anders Helgesson
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren

Holden

Modell: Commodore

Såldes: 1978–

Antal: 2 500 000

Namnet känns igen från flera olika GM-märken men även om Commodore alltid byggts på General Motors storbilsplattform har Australiens eget bilmärke gått sin egen väg vad gäller design och prestanda. Inte minst har V8-motorerna i Commodore och konkurrenten Ford Falcon levt ett fint liv "down under". Men den lokala produktionen slutade 2017 och femte genrationen Commodore är mindre bil än tidigare modeller och i praktiken en Opel Insignia. Nya Holden Commodore byggdes också i Tyskland vilket togs emot med blandade reaktioner i Australien. Nu har GM sålt Opel till PSA-koncernen så vi får se vad som händer med Holden.

Foto: Holden

Dodge

Modell: Coronet

Såldes: 1949-1976

Antal: 2 500 000

En supersuccé från Dodge som fick sitt stora genombrott 1957. På 1970-talet hängde Coronet på muskelbilstrenden och modellen har stått emot efterföljare som Charger, Challenger och pickuper.

1 av 4: Dodge Coronet polisbil, 1959. Foto: Dodge
2 av 4: Dodge Coronet RT, 1968. Foto: Dodge
3 av 4: Dodge Coronet Superbee, 1970. Foto: Dodge
4 av 4: Dodge Coronet, 1976.

Lexus

Modell: RX

Såldes: 1998-

Antal: 2 750 000

Fina RX slog tidigt igenom med en lite snällare suvdesign. När så Toyota storsatsade på hybrider kunde bränsleförbrukningen hållas nere rejält, speciellt i jämförelse med konkurrenterna i klassen i början av 2000-talet. En tredjedel av antalet sålda modeller har varit hybrider och RX har nått stor framgång i Nordamerika.

1 av 3
2 av 3 Foto: Patrik Lindgren
3 av 3 Foto: Robin Törnros

Volvo

Modell: 200

Såldes: 1974-1993

Antal: 2 860 000

Volvos bilar brukar få beteckningen "bilen som byggde Sverige" men kanske passar det allra, allra mest in på 200-serien. Den fyrkantiga designen uppmärksammades internationellt och bilen sålde bra även i USA. Specialversionen 262C coupe med V6-motor och vinyltak stod för bara drygt 5 600 sålda bilar men hjälpte till att skapa en lite coolare image för modellen. Kan någon Volvomodell hota i framtiden? Knappast. Dagens modeller har kortare livscykler och det är få bilar som får 19 år i modellkatalogen.

1 av 7: Volvo 245 Transfer.
2 av 7: Volvo 245, 1975.
3 av 7: Volvo 245 DL, 1979.
4 av 7: 1989 Volvo 245 GL
5 av 7: Volvo 244 Turbo. Foto: Patrik Lindgren
6 av 7: Volvo 245 Turbo. Foto: Glenn Lindberg
7 av 7: Volvo 245 XC, vår egen Hans Hedbergs specialare.

Mercury

Modell: Grand Marquis

Såldes: 1975-2011

Antal: 2 960 000

Det här var Fords stora vapen i mellanklassen och en direkt konkurrent till Buick Le Sabre. Med en V8-motor under huven fick Grand läggas till. Erbjöds både som sedan och coupe. Den fina tydliga designen från de första bilarna suddats ut med åren och med det också försäljningen. Efter bilkrisen och Fords stora rekonstruktion försvann Mercury som varumärke.

1985 Mercury Grand Marquis Colony Park.

Jeep

Modell: Wrangler

Såldes: 1987-

Antal: 3 040 000

Hos Jeep är det en tuff fight i toppen mellan Cherokee och Wrangler. Nu har Jeep bestämt sig för att satsa på det mer unika Wrangler och kanske kommer det att avgöra fighten en gång för alla. Eller så kommer Cherokee med hybriddrivlina att återta förstaplatsen. Wrangler ersatte modellen CJ 1987 och modellen har en stor skara trogna fans världen över. Wrangler har nästan blivit ett eget varumärke.

1 av 2
2 av 2

Plymouth

Modell: Fury

Såldes: 1956-1978

Antal: 3 680 000

Fler amerikanska mellanklassbilar från 1950- och 60-talet finns här på listan vilket visar vilket stort och betydande billand USA var på den tiden. Försäljningen rusade i landet och det saknades konkurrens från asiatiska och europeiska märken. Fury började som en variant av Belvedere men fick snabbt en egen position hos Chrysler. Fury gjorde stor succé på 1960-talet. Sjunde generationen Fury blev en lite mindre bil och det blev slutet för modellen. Plymouth skrotades 2001.

1 av 2: Plymouth Fury 1968. Foto: Plymouth
2 av 2: Plymouth Fury 1968. Foto: Plymouth

Citroën

Modell: 2CV

Såldes: 1948-1990

Antal: 3 900 000

När vi ser en Citroën 2CV är det lätt att tro att det här är och alltid har varit en entusiastbil. Men faktum är att det är Citroëns bästsäljare genom alla tider med närmare fyra miljoner sålda bilar. 2CV var ett projekt som fanns klart hos Citroën redan före världskriget men som gömdes undan från den tyska invasionsmakten. Istället byggde Citroën sina första 2CV i en fabrik väster om London. Nu byggdes bara 672 bilar i den fabriken innan tillverkningen flyttade hem till Frankrike. Under de sista åren byggdes 2CV i Portugal.

Cadillac

Modell: de Ville

Såldes: 1959-2005

Antal: 3 900 000

I närmare tio års tid var de Ville ett utrustningsalternativ men 1959 blev det en egen modell. Stora fenor var den tidens måste och kännetecknar de första bilarna. Cadillac satsade på lyx och det gick hem i USA på 60-talet. Nästan samtliga de Ville såldes i USA men det räcker att åka på en jänkebilsträff någonstans i Sverige för att förstå att en hel del av dem hittade över Atlanten som begagnade.

Cadillac Sedan de Ville 1964.

Hindustan

Modell: Ambassador

Såldes: 1958-2014

Antal: 4 000 000

Morris Oxford Series 3. En gång en brittisk bilmodell men den dög för att skeppa till Indien och bli en billig bil för alla. Ett beprövat trick i bilvärlden som upprepats i flera gånger om sedan 1958. Vill du se en Ambassador med egna ögonen så ta en taxi nästa gång du är i Indien. Det gick till och med så långt att Hindustan exporterade ett antal bilar till Storbritannien på 1990-talet innan avgasregler satte stopp för så här gamla konstruktioner.

1 av 4: Hindustan Ambassador Nova (1990-1999).
2 av 4: Hindustan Ambassador Classic (1999-2003).
3 av 4: Hindustan Ambassador Classic (1999-2003).
4 av 4: Hindustan Ambassador Avigo (2004-2010).

Pontiac

Modell: Grand Am

Såldes: 1973-2006

Antal: 4 000 000

Vi som sett filmen "Smokey and the bandit" vet vad en Pontiac Trans Am är. En inte lika häftig medlem av Pontiac-familjen var Grand Am men under sina 33 år i amerikanska bilhallar så nådde Grand Am över fyra miljoner bilköpare. Det här var under en period i bilindustrins utveckling där det behövdes riktigt stora motorer. Grand Am hade under en period en V8 på 7,5 liter. Grand Am passade för den tidens bilar och klarade inte nedbantningen till fyrcylindrig motor på 2,2 liter. Pontiac blev offer för den stora bilkrisen och las ner 2010.

1 av 2 Foto: Greg Gjerdingen
2 av 2 Foto: Greg Gjerdingen

Mazda

Modell: 3

Såldes: 2003-

Antal: 4 200 000

Storsäljaren 3 är delvis ett resultat av samarbetet med Ford som lät Mazda kika på hur de byggt sin Focus. Mazda 3 ersatte 323 och trots att märket kanske är allra mest känt för sin MX-5 har 3 sålt mer än fyra gånger så många bilar på hälften av tiden i bilhallen. Vi har nyss sett den senaste generationen ta plats och Mazda 3 kommer fortsätta i många år till.

1 av 3
2 av 3
3 av 3 Foto: Mazda

Nissan

Modell: Qashqai

Såldes: 2006-

Antal: 4 200 000

Nissan har inte ett jättebrett modellprogram, i alla fall inte globalt, men några få modeller har sålt väldigt bra. Första Qashqai presenterades redan 2006 och det blev en överraskande stor succé - till och med för Nissan. Nissan upptäckte snabbt att de som tidigare valt en bil i Golfklassen gärna köpte en suv. Nissan sålde över 500 000 bilar på mindre än två år och var med om att skapa den bilklass som fortfarande lockar allra flest köpare.

1 av 2
2 av 2

Subaru

Modell: Legacy

Såldes: 1988-

Antal: 4 800 000

Outback, Impreza och Forester. Subaru har många populära modeller men den som sålt allra mest totalt är Legacy. Familjekombin säljs i cirka 300 000 exemplar per år, år efter år, efter år. Det bidrar starkt till Subarus position som ett enprocentsmärke, alltså ett märke som håller sig stadigt på en procents marknadsandel. En något sen elektrifiering kan betyda att andel sänks något de kommande åren.

1 av 2
2 av 2

Suzuki

Modell: Wagon R

Såldes: 1993–

Antal: 5 200 000

Japans mest sålda bil nådde redan 2008 tremiljoners-gränsen. Hemma i Japan finns strikta regler om bilars storlek och där passar Wagon R perfekt. Senaste versionen har en hybriddrivlina.

Wagon R+

Kia

Modell: Sportage

Såldes: 1993-

Antal: 5 800 000

När Kia först lanserade sin suv Sportage 1993 gick försäljningen riktigt trögt. Mediokra köregenskaper plågade lanseringen. Hyundai köpte hela Kia och relanserade Sportage 2004. Designen hyllades och Sportage prickade den stora suvhypen perfekt. Precis som Qashqai var den med och ritade om bilkartan för all framtid. Kia är Sveriges tredje största bilmärke och i dag är Sportage en väldigt vanlig modell på svenska vägar.

1 av 4
2 av 4
3 av 4 Foto: Patrik Lindgren
4 av 4

Buick

Modell: LeSabre

Såldes: 1959-2005

Antal: 6 000 000

Krom och fenor – det var grejen när Buick LeSabre lanserades i slutet av 1950-talet. Rivalen hette Cadillac och kampen om bilköparna i USA var intensiv under 60- och 70-talet. Precis som andra stora bilmärken i USA började förfallet efter oljekrisen och när designen blev allt mer intetsägande och konkurrensen från främst Toyota blev för stor så fanns inget annat att göra än att parkera produktionen. Sex miljoner sålda bilar är ändå en bra siffra för General Motors.

1 av 2: 1951 Buick LeSabre.
2 av 2: 1959 Buick LeSabre Four-Door Sedan.

Seat

Modell: Ibiza

Såldes: 1984-

Antal: 6 000 000

Hyr en bil i Spanien och du får troligen en Ibiza. Porsche, Karmann och ItalDesign var med och ritade de första bilarna och Seat sålde 1,3 miljoner Ibiza innan Volkswagen köpte märket. När andra generationen lanserades 1993 var Ibiza byggd på samma plattform som VW Polo. Och så har det fortsatt. Nu har Seat med råge passerat sex miljoner sålda bilar och det tickar på uppåt för modellen som fortsatt har en stark ställning hemma i Spanien. Seat har blivit mindre och mindre spanskt och mer och mer VW-likt. Men försäljningen ser inte ut att ha påverkats negativt, tvärtom tillhör Seat de märken som har starkast tillväxt i Europa. Seat har också startat ett eget märke i Cupra.

1 av 5
2 av 5
3 av 5 Foto: Seat
4 av 5 Foto: Patrik Lindgren
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg

Fiat

Modell: Uno

Såldes: 1983–1994

Antal: 6 200 000

Fråga vem som helst om vilken Fiatmodell som sålt allra mest genom åren och det övervägande svaret skulle vara 500. Men det är fel. En riktigt liten kompakt bil till ett lågt pris är det som varit allra mest framgångsrikt hos Fiat, och inte minst hemma i Italien. Namnet Uno föddes av att bilen hade en enda vindrutetorkare. Uno Turbo var på sin tid en av de snabbaste bilarna i sin klass.

1 av 4 Foto: Fiat
2 av 4 Foto: Fiat
3 av 4 Foto: Fiat
4 av 4 Foto: Fiat

Skoda

Modell: Octavia

Såldes: 1998-

Antal: 6 300 000

Skoda är en framgångssaga och kanske det allra bästa exemplet på hur en stor bilkoncern kan ta över ett bilmärke och förvandla sand till guld. Modellen Octavia lanserades 1998 och har redan sålts i en bra bit över sex miljoner exemplar. Det är den bil som säljs allra mest i flera länder i Europa och den finns på topp-tio-listan så gott som överallt. I Sverige var Octavia den 12:e mest sålda bilen 2019 med drygt 5 500 nya nöjda nybilsägare.

1 av 2
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren

MINI

Modell: Hatch

Såldes: 1959-

Antal: 6 300 000

Gamla original-Mini med två dörrar och en relativt enkel design – som blev en ikon i bilvärlden – såldes i mer än 3,75 miljoner exemplar. Och då räknar vi in de snabba Cooper-modellerna. BMW tog över märket 2001 och ville skapa något nytt men ändå med en tydlig flirt med det gamla. Det lönade sig verkligen och Mini har till dags dato sålt en bit över två miljoner och BMW-versionen. Mini har i alla år fått beröm för de fina köregenskaperna och för många är det här en drömbil. Nu ska Mini byggas om till ett elbilsmärke och vi har sett de första elbilarna lanseras det här året.

1 av 4: Morris Mini Minor 1959. Foto: Wikipedia, DeFacto
2 av 4: Mini gammal och ny.
3 av 4: Mini, 2000-2006.
4 av 4 Foto: copyright BMW AG. for press purposes only

Audi

Modell: A4

Såldes: 1998-

Antal: 6 900 000

Den har hängt med ända sedan 1998 och blivit en ständig och tuff konkurrent till Volvo i Sverige, även om modellen på senare år tappat en del och i svenska bilhallar blivit omkörd av den större modellen A6. Flera fina kombibilar och fyrhjulsdrift har varit Audis stora säljargument i Sverige. Internationellt slåss A4 främst med BMW:s 3-serie.

1 av 5
2 av 5
3 av 5
4 av 5
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren

Mitsubishi

Modell: Lancer

Såldes: 1973-

Antal: 7 400 000

Mitsubishi är på väg att lämna Europa och får i den nya Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen en mindre roll globalt. Det betyder att populära Lancer med sina 7,4 miljoner sålda bilar lär få behålla förstaplatsen. I dag är Lancer sedan en populär bil i Kina.

Peugeot

Modell: 206

Såldes: 1998-2013

Antal: 8 400 000

206 gjöt nytt mod och liv i Peugeot och många började jämföra 206 med gamla populära 205. Peugeot kryddade programmet med en rad olika karossalternativ och många olika drivlinor. Det blev till och med en bil med cabriolet, CC. 206 följdes av 207 och senare 208, Car of the Year 2020, och hade Peugeot valt att inte fylla på nummerserien hade modellen hamnat betydligt högre upp på listan. När försäljningen stoppades i Europa kunde Peugeot fortsätta sälja 206 i Kina och Sydamerika, en beprövad taktik som först på senare år ersatts med globala modellbyten.

Foto: DaimlerChrysler

Mercedes-Benz

Modell: C-Klass

Såldes: 1994–

Antal: 10 200 000

Många kommer säkert ihåg populära 190-serien och kanske var det den som la grunden till hur populär efterföljaren C-klass blev. Lite mer komfort och lite lugnare köregenskaper har givit Mercedes en konkurrensfördel jämfört med BMW 3-serie och Audi A4, i alla fall har många bilköpare ansett det.

1 av 4 Foto: Daimler AG
2 av 4 Foto: © Daimler AG
3 av 4 Foto: Andreas Libell
4 av 4 Foto: Patrik Lindgren

Chevrolet

Modell: Malibu

Såldes: 1964-

Antal: 10 300 000

I snart 60 år har Chevrolet Malibu varit i topp av försäljningen av mellanstora bilar i USA. I början handlade det om prestanda för att Malibu skulle kunna konkurrera med Fords Mustang och de tuffa Dodgebilarna. Men Malibu var alltid det lite mer beskedliga och försiktiga valet. Efter oljekrisen har det handlat mer om bränsleekonomi än effekt men Chevrolet har hela tiden lyckats förnya Malibu och lockat bilköpare.

1 av 2: Chevrolet Chevelle Malibu SS 396 Hardtop Coupe 1966
2 av 2

Oldsmobile

Modell: Cutlass

Såldes: 1961-1999

Antal: 11 900 000

Precis som många amerikanska bilar slog Cutlass igenom på 60-talet med speciell design och bra prestanda. Men medan drivlinorna mer eller mindre alltid fått godkänt har designen bleknat. 1961 använde Oldsmobile en 3,5-liters V8 i aluminium, en motor som senare användes av Rover och Land Rover. Men Oldsmobile plockade ner skylten helt i april 2004.

Oldsmobile Cutlass 1970. Foto: Wikipedia, Betsyfross

BMW

Modell: 3-Serie

Såldes: 1975–

Antal: 13 300 000

Mercedes C-klass, Audi A4 och så BMW 3-serie. Att alla de här tre är respektive märkes storsäljare historiskt visar hur oerhört starkt det bilsegmentet varit. Vi får se om någon av dagens suvsegment kan nå samma resultat. Det går att känna igen tidens trender genom bilhistorien bara på att se gamla bilder på en 3-serie. Och med facit i hand går det att se hur BMW vårdat modellen och hela tiden legat i framkant. I Sverige såldes det drygt 4 800 3-serie förra året vilket gav en blygsam 16:e plats på topplistan.

1 av 7
2 av 7
3 av 7
4 av 7
5 av 7
6 av 7 Foto: Patrik Lindgren
7 av 7

Hyundai

Modell: Elantra

Såldes: 1990-

Antal: 13 400 000

Det här är kanske den här listans största överraskning, ja, i alla fall att Elantra sålts i närmare 13,5 miljoner exemplar. En förklaring är att den i vår del av världen som i40. Många år i bilhallarna betyder hög försäljning totalt och därför väljer Hyundai att behålla Elantra som det egentliga namnet.

Renault

Modell: Clio

Såldes: 1991-

Antal: 14 600 000

Om Hyundai Elantra är en överraskning på den här sidan så är Renaults lilla populära Clio raka motsatsen. Många år i bilhallen, många olika varianter och på många olika marknader har bidragit till Clios stora succé. Vi har precis sett en ny generation Clio som kommer att få försäljningen att närma sig 15 miljoner inom kort.

Honda

Modell: Civic

Såldes: 1972-

Antal: 17 300 000

Honda må föra en lite undanskymd roll i Sverige med relativt liten marknadsandel. Men ute i den stora världen är det Civic som leder de japanska trupperna. Type R har gett modellen en sportig framtoning och en egen skara fans. Men den ekonomiska krisen kan få följder för Honda. Fabriken i Swindon, som byggt Civic ska stängas och nästa generation ska byggas i Japan och skeppas till Europa. Sånt brukar betyda något mindre anpassning till våra förhållanden och något smalare modellutbud.

1 av 9: 1972-1979
2 av 9: 1979-1983
3 av 9: 1983-1987
4 av 9: 1987-1991
5 av 9: 1991-1995
6 av 9: 1995-2000
7 av 9: 2000-2005
8 av 9
9 av 9 Foto: Patrik Lindgren

Lada

Modell: Riva

Såldes: 1980-2015

Antal: 18 000 000

VAZ 2105 och Nova, ja det är andra namn på klassikern Lada Niva. Kalla kriget tvingade fram en egen rysk bilindustri och resultatet blev en Lada Niva som totalt skramlade ihop 35 års produktion. Och det sägs att konsumenten inte kan ha fel så då får vi väl böja oss och inse att över 18 miljoner bilköpare inte kan ha fel: Lada Riva måste vara en okej bil.

Opel

Modell: Corsa

Såldes: 1982-

Antal: 18 300 000

Opel började använda namnet Corsa 1982. britterna envisades med att kalla den Nova i tio års tid men accepterade till slut de också Corsa. Än i dag säljer Corsa väldigt bra och även om det påstås att det var inför utvecklingen av dagens modell som General Motors insåg att de inte hade råd att utveckla en småbil till för en så liten marknad som den i Europa. I stället bestämde sig GM för att sälja märket. Corsa tycks ha klarat den krisen bra och tillhör än i dag de topp-tre mest sålda bilarna i sitt segment i Europa.

1 av 3
2 av 3 Foto: Patrik Lindgren
3 av 3

Volkswagen

Modell: Golf

Såldes: 1974-

Antal: 34 800 000

I våras fick vi se en helt ny generation av Golf, bilen som 1974 skapade en helt egen bilklass. Och redan i början av 2000-talet passerade Golf en annan VW-storsäljare, Bubblan. Den klassiska lilla runda Folkvagnen tickade hem 21,5 miljoner köpare men är nu får länge sedan passerad av Golfen. Den åttonde generationen Golf väntas öka siffran och i alla fall i tio år till kommer den här modellen att spela en stor roll för VW.

1 av 4
2 av 4
3 av 4: Volkswagen Golf 2020 vs gamla Golf 1974-2019
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg

Ford

Modell: F-Serie

Såldes: 1948-

Antal: 40 000 000

För oss i Sverige är det svårt att förstås hur viktig den här pickupen är för Ford. Men titta på siffran över sålda bilar sedan 1948: över 40 miljoner. År efter år är det här hela USA allra mest sålda bil. Ford har sin mjölkko redo för nästa generation och det ska till och med komma en F150 som drivs med el. Det skulle inte förvåna någon om den här modellen kommer att få fira 100 år.

Toyota

Modell: Corolla

Såldes: 1966-

Antal: 46 000 000

Bara åtta år efter introduktionen 1966 passerade Corolla VW-bubblan och blev världens mest sålda personbil. Och succén har fortsatt då det här är den mest sålda bilen alla kategorier på många marknader, trots att den för en rätt undanskymd tillvaro här i Sverige. Det krävs en rejäl produktionsapparat för att klara efterfrågan och var 15:e sekund rullar det ut en färdig Corolla från ett produktionsband någonstans i världen.

1 av 11
2 av 11
3 av 11
4 av 11
5 av 11
6 av 11
7 av 11
8 av 11
9 av 11
10 av 11
11 av 11 Foto: Glenn Lindberg

Källa: Autocar

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!