Här är nya Audi A8 – inuti

Audis flaggskepp gör debut senare i år men redan nu får vi se den. Eller grunden till den rättare sagt. Med A8 vidareutvecklar man ASF-tekniken som debuterade 1994.

Audi är inte ensamma om att använda sig av lättviktsmaterial i sina konstruktioner men man är utan tvekan en pionjär. Redan 1994 kom konstruktionen ASF (Audi Space Frame) med första generationen A8, ett arbete som hade tagit tolv år. ASF kom senare att användas även hos lilla A2 och sportiga R8. 15 år efter introduktionen hade man sålt omkring en halv miljon fordon med tekniken. Lägger man till bilar som dragit nytta av tekniken men inte till fullo passerar vi över en miljon fordon till dags dato.

Även kommande generation A8, den fjärde i ordningen, kommer att vara ett fullfjädrat ASF-bygge och i ett led att lyfta bilen presenterar Audi nu material som beskriver konstruktionen från grunden.

Illustrationerna och filmen visar exakt på vilka platser konstruktörerna har valt vilka lättviktsmaterial som aluminium, magnesium, kolfiber och höghållfast stål såväl som konventionellt stål.

På skisserna kan vi se att en stor mängd kolfiber har placerats baktill vilket ska öka hela bilens vridstyvhet med 33 procent. Stål av höghållfasttyp hittar vi främst runt sittplatserna medan magnesium bara finns som förstärkning vid torpedväggen. Aluminium är det dominerande materialet och uppgår till 58 procent av konstruktionen.

Slutvikten för nya A8 blir sannolikt något lägre än för nuvarande, men själva karossen blir omkring 50 kilo tyngre. Det är kostnaden för att få en ökad vridstyvhet med 24 procent.

Med nya A8 effektiviseras även produktionsledet. En ny 41 meter hög byggnad finns nu i Neckarsulm som enligt Audi innehåller dubbelt så mycket stål som Eiffeltornet i Paris – 14 400 ton. Produktionen ska enligt uppgift kapa kostnader med makalösa 95 procent.

Vi har tidigare visat spionbilder på nya A8 och avslöjat att den kommer att göra debut redan innan höstens salong i Frankfurt, nämligen under Audi Summit i Barcelona den 11 juli.

Audi A8 kommer att tampas med modeller som BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Lexus LS 500, den sistnämnda presenterades tidigare i år och kommer snart även i sportigt F Sport-utförande

.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!