Foto: Andreas Libell / Teknikens Värld

Här finns de sämsta vägarna i Sverige

25 procent av de statliga vägarna i Gävleborg bedöms vara i mycket dåligt skick. Siffran betyder att länet har de sämst underhållna vägarna i Sverige.

Enligt en analys från branschorganisationen Transportföretagen visar det sig att Gävleborg har de sämsta statliga vägarna i Sverige. Hela 25 procent av vägarna anses vara mycket dåliga med mycket sprickor och spårbildning. Det procentuella snittet för hela landets dåliga vägar ligger på 12,7 procent. Gävleborg placerar sig i nuläget på botten men även län som Dalarna, Jämtland, Norrbotten och Gotland ligger illa till där 20 procent av de statliga vägarna bedöms vara i dåligt skick.
– Det har gått för länge sedan underhållsintervallet. När Trafikverket ser att vägarna inte håller måttet så åtgärdar man inte det konkreta problemet med vägbeläggningen. Man sänker hastigheten, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, till SVT.
Enligt Tina Thorsell är några av konsekvenserna med så pass dåliga vägar bland annat att fordonsskadorna har ökat med cirka 45 procent och att trafiksäkerheten försämras med fler olyckor.

Trafikverket som är ansvariga för att underhålla dessa vägar vet att de inte når upp till den satta standarden men har inte lyckats vända utvecklingen på grund av hur mycket pengar som finns tillgängligt. Men även andra prioriteringar har gjort att underhållet eftersatts.
– Enligt vårt inriktningsdokument ska vi prioritera det högtrafikerade vägnätet. Gävleborgs län har vägar som ingår i det prioriterade vägnätet men många av vägarna ingår inte i det högtrafikerade vägnätet, säger Marcus Danielsson, enhetschef för väg och bro i Gävleborg och Dalarna på Trafikverket, till SVT.

Ytterligare ett problem med eftersatt underhåll av vägarna är att de kommer att kosta mer att åtgärda ju sämre skick de har vilket kan göra att underhållet blir än mer eftersatt. Enligt analysen från Transportföretagen förväntas underhållsskulden av vägnätet öka från 14,8 miljarder kronor i år till hela 41,8 miljarder kronor 2030. Då är kostsamma åtgärder som rekonstruktion, där både slitlager, bärlager och vägkropp åtgärdas, inte inräknat i underhållsskuldens utveckling.
För att underhållsskulden inte ska öka så drastiskt till 2030, för att upprätthålla vägnätets nuvarande tillstånd, beräknas det krävas en årlig underhållsbudget om cirka 5,4 miljarder kronor. I nuläget ligger underhållsbudgeten på 3,4 miljarder kronor.

För sex år sedan gjordes en liknande undersökning som kom fram till att 3,4 procent av vägnätet i Sverige fick underkänt och de vägar med sämst skick fanns i Norrland.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!