080527-heico-s80-hpc

Heico HS8 HPC – världens snabbaste Volvo!

Det tyska trimföretaget Heico Sportiv har byggt om Volvobilar i drygt tio år. Målsättningen är att leverera mer raffinerade och förädlade bilar än de som Volvo själva tillverkar. Hans Hedberg tar pulsen på företagets senaste koncept S80 HPC.

– Vi är på plats i ”Grüne Hulle”, Nürburgring! Vi håller till på den nyare GP-slingan, inte klassiska Nordschleife, berättar testchef Hedberg. Och regnet hänger förstås i luften… Konceptbilen värderas till cirka två miljoner kronor så säkerhetsarrangemanget kring körningen är minst sagt rigorös.

Heico Sportiv levererar vanligtvis drygt 350 olika sportartiklar till Volvobilar runt om i världen. Tyskland, USA, Ryssland tillhör de största marknaderna. I Sverige är utbudet än så länge tunt men vd Holger Hedtke, som är en sann Volvo-vän, är mer entusiastisk.

– Heico Sportiv skulle vilja finnas representerade på en bredare bas i Sverige. I nuläget krigar vi på tillbehörsnivå, med lösa prylar på eftermarknaden. Det är inte riktigt vår melodi.

Heico-helhetskänslan märks när Hedberg får lov att smaka på de 350 hästkrafterna i S80 HPC (High Performance Concept) runt Nürburgring.

– T6-maskinen har etanolkonverterats, ny motormappning och ändrat avgassystem gör S80 maffig att köra. Betydligt mer vägvan än exempelvis saliga S60R. Det är tydligt att Heico vill visa sin yttersta kompetens i denna unika konceptbil. Balansen är fin-fin, trots det stora S80-formatet.

AWD-fyrhjulsdrift hjälper till att hålla bra spårval. Konceptbilen byggdes faktiskt innan S80 T6 AWD fanns att köpa.

Accelerationen 0-100 km/h går på 5,9 sekunder, T6-motorn vräker ur sig rejäla 520 Newtonmeter vid 1 500-4 000 r/min. Den sexväxlade Geartronic-automatlådan har kalibrerats om för snabbare skiften. Toppfarten är begränsad till 250 km/h, men skulle klara fixa klart högre farter.

När Hans har avverkat några varv runt GP-slingan, som nyss torkat upp efter en regnskur, har Heicos S80-koncept övertygat. Det är en städad bil att smiska runt på bana, inte alls lika brutal och vårdslös som en M-bil från BMW.

Inredningen är fullsmetad, för att tala klarspråk. Nya stolar, annan klädsel och baksätet är separerat i två delar för extra sportig profil. Det typiskt ”Volvo-sobra” är givetvis kvar, men det anas en aura av den finare världen som exempelvis BMW Individual erbjuder sina lyxkunder.

Förstaintrycket av Heico Sportivs olika produkter (Hans kör även Heico HS3/C30 T5, HS5/V50 2,0D och HS7/V70 T6) är klart positivt.

Hans Hedbergs slutkläm innan han äntrar nästa testbil är talande:

– Klart att även svenska Volvoägare ska kunna köpa Heico Sportiv i framtiden!

Medan Heico är officiell Volvopartner i Tyskland, vilket betyder att deras artiklar finns att köpa hos Volvohandlarna. I Sverige får vi än så länge vända oss till SAM Bilmode i Göteborg som är svensk representant för Heico.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!