Hemglass satsar på Fiat Doblò – halverar förbrukningen

Ett par gånger i månaden kommer en välkänd trudelutt och spelar i ditt grannskap. Nästa gång du kikar ut är det troligt att det är en blå Fiat Dobló du får se då Hemglass nu uppdaterar sin vagnpark.

1968 var året då den första Hemglass-bilen rullade ut på sin första tur. Under 1970-talet exploderade antalet glassbilar runt om i Sverige och vi har nog alla sprungit efter den melodispelande bilen som barn.

 Under många år har det varit främst Mercedes Sprinter som utgjort Hemglass vagnpark, men det börjar nu så sakteliga förändras.

 Hemglass har nämligen slutit avtal med Fiat om att initialt köpa 15 stycken Dobló. En av anledningarna sägs vara att Dobló, utöver att vara smidigare, halverar bränsleförbrukningen i jämförelse med övriga vagnparken.

 På Doblón, som är av en flatbed-konstruktion, monteras ett frysskåp som utförs av Cold Car i Occimiano i norra Italien. Slutinstallationen görs sedan av ABC-Karossen i Mönsterås.

 Lastvikten i Hemglass Fiat Dobló uppgår till 340 kilo, något som också ska ha talat för valet av Fiat. Till skillnad från andra bilar har de nya Hemglass-bilarna ingen kylkompressor inbyggd i anslutning till frysskåpet. I stället har man en extern kompressorer vid Hemglass anläggningar som kyler ned skåpet och därefter kopplas bort när det är dags att köra ut och hitta glassugna själar.

 Lösningen innebär att man slipper bära på en kylkompressor som både stjäl vikt (180 kilo) och utrymme och i stället har man kunna satsa på en mindre bilmodell som ju Dobló är jämfört med en Sprinter.

 – Vi vinner alltså lägre driftskostnader, bränslekostnaden halveras i stort sett jämfört med våra andra fordon. På köpet får vi lägre miljöpåverkan. En annan praktisk fördel är att Doblòns smidiga yttre gör den lätt att köra och hantera, säger Henrik Wessén som är fordonsansvarig för Hemglass i Norden.

 De två första exemplaren av Hemglass Fiat Dobló går till franchisetagaren Bo Andersson som kör ut glass i Västerås, Norrköping, Kalmar och Växjö.

 – De här bilarna kommer att passa oss bra. Jag har länge efterlyst mindre och smidigare och framför allt mer ekonomiska distributionsbilar, berättar Bo Andersson.

Under huven har Hemglass valt Fiats Multijet-turbodiesel på 1,6 liter. Den levererar 105 hästkrafter i versioner med manuell låda, 90 hästkrafter om automatlåda står för kraftöverföringen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!