Renault har byggt och sålt modellen Arkana i Ryssland sedan visningen 2018. Ryska Arkana byggs på plattformen B0+, en plattform som också används för modellerna Captur och Dacia Duster.
Samtidigt som Renault visade Arkana i Ryssland visades en liknande bil i Sydkorea, med namnet Renault Samsung XM3. XM3 byggs i stället på den mer moderna plattformen CMF-B, som vi också hittar i andra generationen av Renault Captur.
Renault har inte bekräftat vilken av de här två versionerna som kommer till Europa men om vi ska gissa så är det den sydkoreanska varianten vilket skulle betyda att Arkana bara kommer att säljas med framhjulsdrift.
Arkana har betydligt sportigare design än syskonen i modellprogrammet och är också mer av en coupésuv.
PROVKÖRNING: Nya Renault Captur
Under huven kommer motorerna 1,3 TCe 140 och TCe 160 men framför allt hoppas Renault på motorn med hybridtekniken E-Tech och 140 hästkrafter. Det är samma drivlina som finns i Clio, Captur och Mégane E-Tech.
Renault planerar också en tuffare RS-version.
Nya Arkana kommer att börja säljas i Europa under det första halvåret 2021 men det finns ännu så länge inga beslut om och i så fall när bilen säljs i Sverige.
Vi får väl hoppas att den svenska importören arbetar hårt för att få hit Arkana – för vi vill så klart också ta del av Renaults nya "hemlighet".
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.