081216-volvo-s60

Heta Volvo S60 Concept

Nästa generation Volvo S60 har smygvisats i två omgångar – först en illustration på mittkonsolen, sedan en silhuettbild på exteriören. I dag är det världspremiär på nätet för S60 Concept i sin helhet. Säljstart för nästa S60 är någon gång under 2010.

Teknikens Värld har sedan i somras som enda nordiska biltidning fått följa med vid utvecklingen av Volvo S60 Concept. En fas som helt och hållet ägt rum på utvecklingsavdelningen PVÖ hos Volvo Personvagnar på Hisingen i Göteborg. I vanliga fall brukar konceptbilar utvecklas med hjälp av de klassiska designhusen nere i Italien, men Volvo har valt att hålla i alla trådar på egen hand. Det ger bättre överblick över arbetet samtidigt som utvecklingstiden kan hållas rekordkort.

Hos PVÖ finns plast- och plåtverkstad, elsektion, ugnar för kolfibertillverkning och syateljé för inredningsarbeten, avdelningar som Teknikens Världs Hans Hedberg har besökt med jämna mellanrum det senaste halvåret. För en fullständig rapport från utvecklingen och arbetet av konceptbilen hänvisas du till nästa års första nummer – Teknikens Värld 1/2009 som finns att köpa i butik dagen före julafton, den 23 december.

S60 Concept är chefsdesigner Steve Mattins andra konceptbil – XC60 Concept var den första och visades upp inför en entusiastisk publik på Detroitsalongen för två år sedan. S60 Concept har sin publika världspremiär på samma plats, alltså om en månad.

Steve Mattin har jobbat vidare på att få upp Volvos nya DNA-filosofi till nästa nivå. Även om de exteriöra och interiöra linjerna är friska så visar konceptbilen, i alla fall på utsidan, antagligen väldigt mycket av det som komma skall – det vill säga produktionsbilen som troligtvis ser dagens ljus 2010. XC60 Concept visade ju stora delar av den efterföljande produktionsbilens fysionomi.

– Konceptbilens exteriör ger en fingervisning om vad kunderna kan vänta sig av nya S60. Inuti har vi varit mer vågade. Där handlar det även om en framtidsvision på lite längre sikt, berättar Steve Mattin.

Liten snål turbomotor

Tekniskt bjuder S60 Concept på en helt ny motor. En fyrcylindrig 1,6-liters bensinmotor med turbo och direktinsprutning på 180 hästkrafter – nya och effektiva siffror när det gäller Volvo. Målet är låg bränsleförbrukning och små utsläpp. Direktinsprutning innebär att bränslet sprutas direkt in i förbränningsrummet under högt tryck. Det medger bättre gasväxling och optimerad luft/bränsleblandning. Resultatet är högre effekt och lägre bränsleförbrukning och har funnits tidigare hos Volvo. Någon kanske minns första generationen S40, byggd i Holland, som nyttjade Mitsubishis GDi-teknik. GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) kallar Volvo den turboladdade tekniken och den första produktionsbilen från Volvo med GTDi-teknik kommer att introduceras under hösten 2009.

– GTDi-tekniken blir viktig för oss när det gäller att få ner koldioxidutsläppen på bensinmotorer. I S60 Concept har vi dessutom kryddat med en rad andra utvecklingssteg som minskar förbrukningen ytterligare, säger Derek Crabb, vice president Powertrain vid Volvo Personvagnar.

En rad andra tekniska åtgärder gör det möjligt att sänka koldioxidutsläppen till 119 g/km .

Förutom downsizing-tekniken med direktinsprutad liten fyrcylindrig turbomotor har föraren möjlighet att välja utsläppsnivå. Ett speciellt ekonomiläge kallat ”Drive-Mode” begränsar funktionen hos ett antal elektriska eller mekaniska system, som luftkonditioneringen, farthållaren eller växlingspunkterna i automatlådan.

– När det gäller ”Drive-Mode” har föraren möjlighet att aktivt minska förbrukningen genom att ”pruta” på vissa komfortsystem. Tanken är att varje ägare själv ska kunna välja vilka system han eller hon vill begränsa, säger Magnus Jonsson, utvecklingschef på Volvo PV.

Fler bränsleekonomiska åtgärder är start- och stoppfunktion, dubbelkopplingslådan Powershift, effektivare förbränning, elservo, lättviktsmaterial i karossen samt den nedfällbara spoilern under bilen längst bak.

En udda detalj är återinförandet av kylargardinen – frontgrillen kan elektriskt täckas på insidan för att optimera aerodynamiken. DRIVe-versionerna av C30, S40 och V50 har konstant stängd grill.

Trafiksäkerhet i första rummet

S60 Concept är en plattform för att visa upp det allra senaste i säkerhetsutvecklingen. Funktionerna Collision Warning with Full Auto Brake och Pedestrian Detection kan upptäcka en fotgängare som kliver ut framför bilen – och aktivera bilens fulla bromskraft om föraren inte reagerar på faran.

– De tidigare teknikstegen utvecklades för att hjälpa föraren undvika kollisioner med andra fordon. Nu tar vi ett jättekliv framåt med en teknik som även hjälper till att skydda oskyddade trafikanter. Vi går från femtioprocentig till full automatisk bromskraft. Vad vi vet har ingen av våra konkurrenter kommit lika långt på det här området, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar.

– Den här tekniken hjälper oss att ta ett viktigt steg mot vår vision att utveckla bilar som inte ska krocka. Vårt mål för 2020 är att ingen ska dödas eller skadas i en Volvobil.

Den påkörande bilens hastighet har stor betydelse för olycksutgången. Minskad påkörningshastighet innebär att risken för allvarliga skador minskar. Om hastigheten minskar från 50 km/h till 30 km/h ökar chansen kraftigt att fotgängaren överlever.

När det gäller bakifrånkrockar med andra fordon har tekniken också effekt. Statistiken visar att hälften av alla förare som kör på ett annat fordon bakifrån inte bromsar före kollisionen.

Den huvudsakliga målsättningen är dock fortfarande att en inledande varning ska räcka för att föraren själv ska bromsa eller styra undan. Automatisk bromsning är en nödåtgärd som aktiveras först när kollisionen är oundviklig. Radar och kamera i frontgrillen och framför innerbacksegeln läser av vägen framför bilen.

I en akut situation får föraren först en ljudlig varning i kombination med ett blinkande ljus på vindrutans ”head-up”-display. För att skapa en omedelbar, intuitiv reaktion påminner den visuella varningen om ett framförvarande bromsljus. Om föraren inte reagerar på varningen och en påkörning bedöms som oundviklig aktiveras bilens fulla bromskraft.

Farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC) har uppgraderats och fungerar även i låga hastigheter. Den radarbaserade adaptiva farthållaren håller det valda avståndet till framförvarande bil ända ned till stillastående. Den tidigare farthållaren fungerade bara i hastigheter över 30 km/h.

Collision Warning with Full Auto Brake och tekniken för att upptäcka fotgängare kommer att introduceras tillsammans med den uppgraderade adaptiva farthållaren i nya Volvo S60 under 2010.

Volvo S60 Concept

Tekniska data

Motor Bensin. 4-cyl tvämonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning och turbo. Volym 1 600 cm3. Max effekt 180 hk. 

Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda med robotiserad koppling. Start- och stoppfunktion.

Styrning Kuggstång, elservo. 

Bromsar Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul Däck 245/35 R20.

Mått/vikt (cm/kg) Längd 454, bredd 188, höjd 138.

Bränsleförbrukning/miljö Blandad körning 0,50 l/mil. CO2 119 g/km.

Missa inte!

Missa inte att läsa om hela utvecklingsarbetet bakom S60 Concept i Teknikens Värld nummer 1/2009 som finns att köpa i butik från och med den 23 december 2008.

På Teknikens Värld – Allt Om Bilen (säsong 2) på TV8 den 12 och 19 januari kan du även följa utvecklingsarbetet med Volvo S60 Concept.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!