Volkswagen Kleinbuss Foto: Kirsten Berendsen

Hippie hurra! Klassiska Kleinbuss är tillbaka

Nu kan man köpa helt nytillverkade exemplar av den klassiska ”hippie-bussen” genom Volkswagens återförsäljare i Holland, tack vare ett kryphål i EU-lagstiftningen.

Hippiebuss, Kleinbus, T2 Camper. Kärt barn har många namn och få bilar är så kära som Volkswagens klassiska buss. Nu är den dessutom återigen tillgänglig för försäljning komplett med tre års garanti. Det görs möjligt tack vare EU-regler som tillåter import av bilar mellan EU-länder, vilket holländaren och Volkswagen-anställde Martijn Siegers fick lära under en resa.

 När Siegers var på besök i England så fick han nys om en återförsäljare som sålde helt nytillverkade Volkswagen Kleinbus. Den klassiska bussen tillverkas fortfarande nya i Brasilien, och Danbury Motorcaravans har gjort till affärsidé att importera de nytillverkade folkabussarna. Efter exporten till England extrautrustas bussarna med campingutrustning eller det som faller kunden i smaken. 

 Hur är det möjligt att sälja en så gammal konstruktion genom Volkswagen, och dessutom med EU:s säkerhetskrav?

– Det är enkelt, vi säljer bilarna som begagnade eftersom vi köper dem via Danbury Motorcaravans. Danbury registrerar bilen i Storbritannien vilket är ett EU-land. När bilen väl är registrerad i ett EU-land går det att registrera bilen i alla EU-länder, säger Martijn Siegers till teknikensvarld.se.

 Bussarna importeras från Brasilien i två utföranden, med fem eller åtta sittplatser. Därefter skeppas de över Atlanten där Danbury Motorcaravans specialutrustar bilarna med bland annat 50 olika färger till exteriören och 35 alternativ till interiörsfärgen. 

 – De bygger allt efter hur kunden vill ha bilen, om man vill ha lägre fjädring och aluminiumfälgar, eluppvärmda rutor. De installerar till och med luftkonditionering och servostyrning för den som vill. 

 Enligt Martijn Siegers är intresset stort nu när fler och fler inser potentialen och flera länder har hört av sig om att göra samma sak. 

 Bussen levereras med en modifierad 80-hästars motor från Volkswagen Polo på 1,4 liter. E85 är ett populärt drivmedel i Brasilien och motorerna är därför etanolkonverterade redan vid leverans. 

 Tre olika utrustningsnivåer kommer att finnas tillgängliga. Basversionen kallas Trendline och kostar 32 425 euro (motsvarande cirka 295 000 kronor) då ingår bland annat ett popup-tak, startspärr, soffa, kylskåp, gardiner, gasspis och en diskho. Comfortline för 36 628 euro (cirka 333 000 kronor) utökar utrustningslistan med bland annat två olika lacker till karossen, uppvärmd framruta och linoleumgolv. High Line heter toppversionen och lull-lullet som ingår i denna 41 669 euro dyra bussen (motsvarande 379 000 kronor) är bland annat parkeringssensorer, kromade stötfångare, läderklädsel och takräcke.

 Bussen finns att köpa redan nu och enligt Martijn Sieger är det ingen brådska att åka ner till Holland för att köpa sig en buss. 

 – Så länge de tillverkar den i Brasilien kommer vi fortsätta att importera den.

Här kan du läsa mer om folkabussen

För mer information kan man gå in på den holländska siten vwcampers.nl. Observera att informationen är på holländska så valfritt översättningsprogram på Internet rekommenderas, exempelvis Google Translate.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!