Foto: Xavier Bonilla

Hispano-Suiza trimmar mamma Carmen

Hispano-Suiza, detta ärevördiga gamla bilmärke, har trimmat sin comeback-modell Carmen.

Den nya versionen går under namnet Carmen Boulogne. Lockbetet är nya 95 friska hästkrafter och de två elmotorerna presterar nu 1 114 hästkrafter. Därtill är bilen 60 kilo lättare, främst genom att taket nu är tillverkat av kolfiber och genom att hjulupphängningen har viktbantats. Däremot har man inte ändrat på batteriet, precis som förut är det på 80 kWh. Bilen klarar av att snabbladda batteriet på en halvtimme till 80 procent, bara det är full fart på laddstationen.

LÄS OCKSÅ: Hispano Suiza Carmen officiell

Men det är inte toppfarten på 290 km/h, eller acceleration till 100 km/h på 2,6 sekunder, som är orsaken till att du beställer en Hispano-Suiza Carmen Boulogne. Det är ju namnet. Hur tråkigt låter inte “Älsking, jag kör till Konsum, jag tar Volvon” jämfört med “Älskling, jag kör till Konsum, jag tar Hispano-Suiza Carmen Boulogne”. Det låter som början på en otrohetsaffär. Men Carmen syftar på nuvarande ägarens mamma Carmen, och Boulogne är platsen en biltävling som Hispano-Suiza vann 1921-1923.

Foto: Xavier Bonilla

Om du inte visste det: Hispano-Suiza startades 1904 och tillverkade en rad överdådiga bilmodeller under mellankrigstiden. Den schweiziska namndelen (“Suiza”) kommer av att chefskonstruktören Marc Birkigt var från Schweiz. Huvudkontoret och tillverkningen låg i Barcelona, och där ligger också det nystartade bilföretaget med samma namn. Hur kopplingen till det ursprungliga biltillverkande företaget ser ut framgår inte av företagets hemsida, vilket brukar betyda att det inte finns någon koppling alls.

Foto: Xavier Bonilla

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!