Historien om Saab 900

En större och lyxigare modell redo för nya krockkrav. Saab 900, 99:ans efterträdare, blev en kassako på grönbete. 900 fyller för övrigt 40 år i år. 1978-2018.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Saab stod inför ett stort skifte. Anfäderna Mellde, Ljungström och Sason fanns inte längre inom företaget och i deras ställe hade en ny generation tagit plats bakom spakarna. Vid 1970-talets slut fanns en ny anda inom Saab, en anda som ville höja utvecklingstakten och framhäva Saab som en annorlunda biltillverkare. Nog för att bilmärket Saab aldrig riktigt har passat inom ramarna för en normal biltillverkare men nu fanns en tydligare idé om att rikta in sig på produkter med särart. På en allt hårdare bilmarknad ansågs en markerad profil vara ett livsvillkor för en självständig biltillverkare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer