081106-euro-ncap-esp-2009

Högsta krockbetyg i Euro NCAP ej möjligt utan ESP

Nu skärper Euro NCAP kraven på bilarna som krocktestas. Från och med nästa år måste en bilmodell vara utrustad med ESP för att kunna uppnå maxbetyget fem stjärnor. Dessutom inför man granskning av bilarnas aktiva whiplashskydd.

Sedan Euro NCAP började med utförliga krocktester 1997 har det totala betyget (1-5 stjärnor) beräknats utifrån tre delmoment – vuxenskydd, barnskydd samt fotgängarskydd. Från och med nästa år utökas dessa delmoment till fyra. Det nya delmomentet är ”Safety Assist”, det vill säga att bilens olika aktiva och passiva säkerhetssystem tas med i beräkningarna av totalbetyget. Aktiv säkerhet innefattar system som kan förhindra en olycka medan passiv säkerhet innefattar system som kan skydda de åkande samt medtrafikanterna.

För att få ett godkänt totalbetyg (fem stjärnor ses mer eller mindre som standard i dag) måste bilmodellen som krocktestas göra bra ifrån sig i alla fyra delmomenten. Fallerar den i något kan inte ett toppbetyg uppnås.

Ett aktivt säkerhetssystem som Euro NCAP kommer att vara hårda på är ESP (antisladdsystem). För att kunna uppnå maxbetyget fem stjärnor måste en bilmodell ha ESP tillgängligt på majoriteten av modellens olika varianter som säljs inom EU. Att Euro NCAP nu tar med ESP i beräkningarna menar de beror på att statistiken talar sitt tydliga språk – ESP har en betydande roll när det gäller att reducera antalet dödsoffer på vägarna. Dock verkar flera som tidigare kommenterar på teknikensvarld.se inte vara övertygade om ESP-systemets förträfflighet utan menar att det är bättre att lära sig hantera bilen utan hjälpsystem. Flera menar också att ESP-systemet används av biltillverkarna för att dölja brister i bilens chassi och uppförande på vägen. Hur det är med den saken får ni gärna diskutera nedan. Teknikens Värld står i alla fall fast vid att ESP ofta är ett mycket effektivt system för att minimera riskerna vid till exempel en undanmanöver.

Från och med nästa år inför Euro NCAP även en granskning av bilarnas aktiva whiplashskydd vid påkörning bakifrån. Detta moment kommer att innefattas i det större delmomentet vuxenskydd. Om en bil har en undermåligt whiplashskydd påverkas alltså betyget för vuxenskyddet vilket i sin tur påverkar totalbetyget och det blir med andra ord svårt att uppnå fem stjärnor.

Testerna av whiplashskydd har faktiskt redan påbörjats och de första resultaten kommer att presenteras den 26 november i år.

De första krocktesterna som baseras på det nya betygsystemet, där bland annat ESP tas med i beräkningarna, presenteras i februari 2009.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!