Förutom en sänkning av koldioxidutsläppen med 17 procent mellan 2005 och 2020, ska Sverige också se till att andelen förnyelsebar energi ska vara 49 procent av den totala energikonsumtionen.
Detta innebär att bensinskatten återigen måste justeras upp en bra bit. En krona extra per liter räknar man med i prishöjning. Samtidigt kommer fordonsskatten att höjas. Orsaken är att det är främst inom trafiksektorn som Sverige kan minska utsläppen av koldioxid ytterligare. Detta enligt rapporten som regeringen har lagt fram.
– Det är inom trafiken och transportsektorn som det finns något att ta av. De står för hälften av de återstående utsläppen, säger Reino Abrahamsson på Naturvårdsverkets klimatavdelning till SVT. Den svenska industrin står för stora delar av de totala utsläppen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.