11012-Honda Accord facelift

Honda Accord genomgår minimalt ansiktslyft

Honda Accord uppdateras inför årsmodell 2012, något som ska visas upp på Genèvesalongen om en dryg månad. Små designjusteringar, snålare dieselmotor samt Type S på 180 hk finns bland nyheterna.

Accord av åttonde generation är nu inne på sitt tredje levnadsår och Honda tycker det är dags att göra några justeringar så att modellen grejar ytterligare några år.

 Nya, uppdaterade Honda Accord, i både sedan- och kombiutförande (Tourer), visas upp på bilsalongen i Genève i början av mars. Den som tänker bege sig till staden som är så vackert belägen vid Genèvesjön får ta med de skarpsynta ögonen för att ha en chans att lägga märke till förändringarna. I fronten handlar det om att strålkastarna nu finns med kurvljusfunktion samt med bi-xenon som standard till de lite dyrare modellversionerna, att blinkersen har fått klarglas i stället för som tidigare orange, att främre stötfångaren och grillen har fått lite mer krom och annorlunda form. Bilar med bi-xenon har även automatisk nivåreglering av ljusbilden beroende på trafiksituationen (ankommande bilars strålkastare/bakljus registreras av en kamera i vindrutans ovandel). Bak på bilen har bakljusens färgsättning av glaset justerats samt en kromlist tillkommit ovanför nummerplåten bak (mörk krom på Type S-versionen).

 Interiört har materialen setts över och Type S-versionen får halvläderklädsel i mörkgrått för att utmärka den gentemot övriga modellversioner.

 Benutrymmena i alla modellversioner utom Type S har fått blå belysning. Type S har i stället fått röd belysning.

 Honda har också lagt timmar på att få Accord tystare genom att använda mer ljuddämpande material och tjockare skum exempelvis bakom instrumentbrädan.

 Men mest intressant i och med uppdateringen inför årsmodell 2012 är det som hänt under huven. Dieselmotorn 2,2 i-DTEC har modifierats med lägre inre friktion och snålare gång som resultat. Därmed har förbrukningen sänkts och med manuell sexväxlad låda släpper den ut 138 gram per kilometer, en sänkning med nio gram. Med automatlåda är sänkningen elva gram.

 För att få ned förbrukningen har även aerodynamiken förbättras, främst är det bilens underrede som ändrats samt att man monterat lättrullade hjul och hjullager med lägre friktion. Automatlådans har också legat i fokus och snurrar nu lättare.

 En Type S-version lanseras över hela Europa i och med ansiktslyftet. Den har en 180 hästkrafter stark bensinmotor. Tyvärr nämner Honda inte mer om denna i dagsläget.

 Chassits uppförande har förbättrats genom att japanerna tillsammans med sina kollegor i Tyskland och Storbritannien har tagit fram nya stötdämpare som är bättre anpassade till vår kontinents vägstandard som ju kan skilja sig åt en hel del beroende på land. Detta ska ge en mjukare gång på dålig väg samtidigt som stabiliteten i högre farter är bättre.

 Nya, uppdaterade Honda Accord finns tillgänglig hos Honda-återförsäljarna från och med april.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!