Honda Civic Type R Concept Foto: James Lipman : jameslipman.com

Honda Civic Type R Concept officiell – i väntan på...

... något gott. En ny generation Civic Type R – snabbare och bättre än någonsin – dyker upp nästa år men för att stilla vår hunger bjuds vi på årets Genèvesalong på konceptbilen som visar vad vi kan förvänta oss.

Teknikens Värld har redan varit i Japan och kört nya Honda Civic Type R, den generation som dyker upp 2015. Trots att det handlade om en prototyp med både utseende och teknik som inte stämmer helt överens med vad som komma skall så imponerade bilen stort på Daniel Frodin. Direktinsprutade tvålitersfyran med turbo är än så länge en hemlighet, men japanerna utlovar över 280 hästkrafter som inte bara ska sätta alla konkurrenter på plats utan också göra nya Civic Type R till snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen runt Nürburgrings nordslinga. Honda har tagit sikte på att motorn ska bli värst i klassen och efter provkörningen tvekade Daniel Frodin inte en sekund över att så blir fallet.

Men det är ungefär ett år kvar innan vi får se nya Honda Civic Type R så som den kommer att se ut när den rullar på våra vägar. För att vi inte ska tappa geisten helt och hållet visar nu Honda upp Civic Type R Concept på bilsalongen i Genève som öppnar upp portarna i dag.

 Att konceptbilen ser ut som den gör säger Honda beror på alla prestandatester som genomförts på Nürburgring. Detaljerna är alltså formgivna för att göra Civic Type R till en racerbil för gatan. Exempelvis är utformningen av och vinkeln på den stora dubbla bakvingen i kolfiber till för att generera så stort marktryck som möjligt. Om bakvingen kommer att bibehålla den läckra integrationen av bakljusen till produktionsversionen återstår att se, men vi kan ju alltid hoppas.

 Fronten är aggressivt utformat med stora luftinsläpp för kylning av bland annat motorn och huven har ventilationsgaller för att släppa ut den uppvärma luften. Både fram- och bakskärmarna är öppna i bakkant för att optimera luftflödet runt nya Civic Type R.

 Hjulen består av 20-tums dubbelekerfälgar med däck i dimension 245/30. Bakom dessa sitter Brembo-doningar bestående av stora ventilerade skivor med röda ok – som det ska vara på en sportbil.

Honda bjuder inte på speciellt mycket mer information om drivlinan i dag, inte mer än vad vi nämnt ovan och att motorn är Euro 6-certifierad samt att nya Civic Type R blir första modell i Europa att få ta del av Hondas nya VTEC-turbomotorer ur Earth Dreams Technology-serien.

Om nya Honda Civic Type R ska bli snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen på Nürburgring gäller det att den blir lika vass som utlovat – och lite till. Till alldeles nyligen var Renault Megane RS Trophy 265 snabbast runt nordslingan med 8 minuter, 7 sekunder och 97 hundradelar, men numera är den en ny bil på tronen. Den bilen heter inte mindre än nya Seat Leon Cupra. Spanjorens tid är minst sagt imponerande: 7 minuter, 58 sekunder och 44 hundradelar. Det är snabbaste än många riktigt vassa kärror, exempelvis Corvette C6, Cadillac CTS-V, Porsche 911 Carrera S, Dodge Viper SRT10, Audi R8 V8, Alfa Romeo 4C och många, många andra. Ska Honda kunna matcha spanjoren? Om ett år vet vi!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!