Honda Civic Type R Turbo

Honda Civic Type R Turbo med 280+ hk ”officiell”

Det är rent av ett getingbo i ”GTI-klassens GTI-klass”. Hondas svar heter så klart Civic Type R, en bil som kommer 2015 men som presenteras redan nu. Över 280 hästar och snabbast runt Nürburgring.

På senare år kryllar det av potenta racerbilar i golfklasstorlek. Ford Focus RS är en, Renault Megane RS är en annan. Volkswagen Golf R är så klart också ett hett alternativ. Honda Civic Type R, som på 1990-talet var något av en ikon, tappade lite av sin glans i och med senaste generationen som försvann ur produktion i Europa mot slutet av 2010. Men nu lovar Honda att de snart ska vara tillbaka och ge konkurrenterna en ren käftsmäll när nya Honda Civic Type R kommer tillbaka våren 2015, först i Europa, sedan på övriga marknader.

Trots att det är ett och ett halvt år kvar till lansering visar Honda i dag upp nya generationen Civic Type R. Det är inga färdiga produktionsbilar som visas upp utan testbilar och prototyper. Faktiskt så är Teknikens Värld i form av Daniel Frodin hos Honda i Japan just nu och kör nya Civic Type R. I morse kunde du här läsa en direktrapport därifrån om vad Daniel tycker om kärran.

Nya Honda Civic Type R är första bil att ta del av Hondas nya motorserie kallad VTEC Turbo. En maskin med cylindervolym om 1,0 liter, en på 1,5 liter samt – den som sitter i Civic Type R – en på 2,0 liter. Dessa motorer kommer att utgöra en stor del av Hondas motorutbud över flertalet bilmodeller framöver.

 Tidigare Civic Type R har dragit nytta av kraften från sugmotorer, men nu är det alltså överladdning som gäller. Inga exakta specifikationer finns i dagsläget men över 280 hästkrafter nämner Honda att motorn ska utveckla. Det är ett rejält hopp upp från den två liter stora i-VTEC-maskin som satt i senaste generationen.

 Dessutom har japanerna lagt ner mycket tid på att fullända chassit.

Med den höjda effekten och det nya chassit siktar Honda högt, mycket högt. De har för avsikt att göra nya Civic Type R till den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen runt Nürburgrings nordslinga. I dag är innehavare av den titeln ingen mindre än suveräna Renault Megane RS 265 Trophy. Tiden lyder strax under 8 minuter och 8 sekunder.

 Om vi får tro Gabriele Tarquini, som så klart talar varmt om Honda då det är hans arbetsgivare i WTCC, är nya Civic Type R en väldigt potent bil. Mycket nära hans tävlingsbil, till och med.

 Hur nära sanningen den formuleringen ligger får du reda på 5 december när du köper Teknikens Värld nummer 26/2013. Där serveras du exklusivt första provkörningen av nya Honda Civic Type R.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!