090112-insight-officiell

Honda Insight äntligen officiell

Efter ett flertal läckor är det nu dags för Honda Insight att visa upp sig officiellt. På den stora salongen i Detroit visar Honda en hybrid som ska bli billigare än alla konkurrenter.

Det har dröjt ett bra tag, men nu har Toyota Prius äntligen fått en fullt jämförbar konkurrent. Kanske är den lite för jämförbar. En oinvigd betraktare kan få svårt att skilja Honda Insight från Prius. Honda har till och med sett sig tvungna att gå ut med en förklaring till varför Insight är så lik Prius. Förklaringen är att den uttalade kilformen och den sluttande bakstammen helt enkelt är det bästa ur aerodynamisk hänsyn. Honda menar dock att Insight framförallt skiljer sig på en viktig punkt – priset. Insight har inför lanseringen marknadsförts som en hybridbil som ska bli världens billigaste. Om det verkligen blir så återstår att se, Honda har inte gett någon antydan om var priset kommer att hamna. Först nu går de ut med att Insight i alla fall blir billigare än Civic Hybrid. Vågar vi hoppas på ett pris omkring 200 000 kronor.

Precis som väntat är hybridsystemet i Insight den senaste versionen av Hondas IMA (Integrated Motor Assist). Systemet utgörs av en fyrcylindrig 1,3-liters i-VTEC bensinmotor på 98 hästkrafter och en liten elmotor som ger 13 hästkrafter. En steglös CVT-låda (Continuously Variable Transmission) sköter kraftfördelningen ut till framhjulen. En IPU-enhet (Intelligent Power Unit) ser till att energin som skapas vid retardation samlas upp och lagras i batteripacket. IPU-enheten och batterierna har packats ned i bilens golv, vilket möjliggör en 60/40-fällning av baksätets ryggstöd. Batteripaketet är 28 procent lättare och 19 procent mindre än det i Civic Hybrid. IMA-systemet kan driva enbart på el i låga och mellanlåga hastigheter. När de inte behövs kan en eller flera av bensinmotorns cylindrar stängas av, till exempel vid inbromsning. Bensinmotorn stängs dessutom av när bilen står stilla. Bensintanken rymmer 38 liter. Den totala räckvidden för Insight blir drygt 640 kilometer. Instrumenteringen ska hjälpa föraren att köra så snålt som möjligt, bland annat ändrar hastighetsmätaren färg beroende på hur mycket bränsle som går åt. De officiella uppgifterna berättar att bränsleförbrukningen ligger på 0,44 liter per mil (en centiliter högre än för nuvarande Prius) vid blandad körning, enligt den europeiska körcykeln. Honda berättar att siffrorna för koldioxidutsläppen ligger på 101 gram per kilometer.

Insight kommer att säljas i två utföranden: LX och EX, där LX är grundutförandet. I LX-utförandet ingår den vanliga standardutrustningen såsom fällbart baksäte, ac, ställbar ratt och 160 watts stereo med MP3-ingång. I EX-utförandet tillkommer lättmetallfälgar, farthållare, rattmonterade växelpaddlar, ett större stereosystem med sex högtalare och GPS-navigation med röststyrning. Insight anländer till amerikanska återförsäljare i april. Vi väntar fortfarande på ett datum för Europalanseringen.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!