090206-honda-insight-körd

Honda Insight – direktrapport från provkörningen

Jonas Borglund befinner sig just nu nere i ett halvvarmt Valencia för att provköra nya Honda Insight. Bilen som ska försöka sätta Toyota Prius på plats trots enklare hybridteknik. Dessutom lär den inte bli så billig i Sverige som man först tänkt sig.

När Jonas Borglund kommer ner till Valencia och får se Honda Insight för första gången slås han av bilens utseendemässiga (bilder på bilen här) likheter med konkurrenten Toyota Prius, trots att den är aningen mindre. Honda hävdar att likheterna är ett sammanträffande, men det känns lite väl otroligt. Insight-ägaren (generation ett, årsmodell 2000) Jonas ser också vissa, om än små, likheter med sin egen bil som står i garaget hemma i Sverige. Det han tänker på är bakljusen och bakluckans nedre del i glas.

I övrigt är skillnaden mellan de båda generationerna som natt och dag. Bland annat har gamla Insight en kaross av aluminium och är betydligt mindre, och snålare.

Nya Honda Insight har i grunden samma drivlinesystem som Civic Hybrid, men har här förfinats. Elmotorn är med sina 14 hästkrafter också en aning svagare än Civicens. Batterierna som försörjer elmotorn med kraft ligger under reservhjulet. Bensinmotorn på 1,3 liter levererar 88 hästkrafter.

Drivlinan fungerar fint, även om den inte är riktigt lika alert som hos Prius. Däremot är Insights chassi betydligt spänstigare än Prius. Bilen är alertare på vägen och styrningen är snabb. Dessutom är den lite stötig, men klarar ändå ojämnheter på ett bra sätt. Lite sportigare skulle man kunna kalla Insight, på klassiskt Honda-manér.

På spansk asfalt går bilen tyst, men det gör de flesta bilar. Återstår att se hur den fungerar på grövre svensk asfalt. 

Insight har en Eco-knapp som man kan trycka in. Det innebär att bilen går så snålt som möjligt, även då en tuff eller vårdslös förare sitter bakom ratten. Eco-läget inaktiveras dock vid fullgas för att möjliggöra till exempel omkörningar på ett säkert sätt.

Insight har dessutom ett belöningssystem som ska främja snålkörning. På informationsdisplayen dyker det upp blommor när man kör snällt, ju snällare desto fler. Är man riktigt försiktig och klok med gasandet belönas man till sist med en pokal, och vem vill inte ha det?

Dessutom är den övre displayen med hastighetsmätaren grönfärgad när man kör snålt. Gasar man på övergår färgen till blått, ett tecken på att man bör återgå till den lugnare körstilen.

Vid jämnt gaspådrag mellan 30 och 40 km/h går bilen enbart på batterier, det fixar inte Civic Hybrid. Så i stadstrafik ska man nog kunna belönas med en hel del blommor.

0,44 liter per mil enligt EU-körcykeln uppger Honda att bilen ska sörpla i sig vid blandad körning. Siffror som Jonas säger är svåra att komma ned till. För det behöver man helt enkelt toksnällköra. Jämfört med förra generationen är nya Insight en törstig rackare. Jonas kommer ner i 0,33 liter per mil vid blandad körning i sin nio år gamla bil. Imponerande siffror. Nu under vinterdäcktid ligger motsvarande siffra på 0,39 liter per mil.

Att sitta i förarsätet är en trevlig upplevelse. Stolarna är sköna och komfortabla och man hittar enkelt en bra sittposition. Tråkigt är att man överblickar en instrumentbräda av hårdaste hårdplast. Det gäller dock att hålla ögonen i styr då det finns väldigt många knappar och displayer med information som lätt drar blicken från vägen.

I baksätet sitter man okej om man inte är längre än Jonas 178 centimeter. Hans hjässa nuddar vid taket.

Det finns ännu inget pris fastställt för Honda Insight i Sverige. De första indikationerna pekade på ett pris under 200 000 kronor, men Jonas tror mer på upp mot 240 000 kronor med tanke på dagens yen-kurs. Honda har sagt att Insight ska bli billigare än Civic Hybrid, men då får man vara beredd på att yen-kursen med största sannolikhet också kommer att höja priset på den.

I dag påbörjas försäljningen av Insight i Japan. Där kostar bilen motsvarande drygt 170 000 kronor vilket kan jämföras med det japanska priset för Prius som motsvarar knappt 215 000 kronor. Det om något kan ge oss en fingervisning om att Insight bör bli en aning billigare än dagens Prius när den kommer hit strax innan sommaren.

Nu återstår det bara att se hur Toyota Prius har utvecklats i och med den nya generationen som dyker upp senare i år.

På frågan om vilken bil Jonas skulle välja av nya Insight och nuvarande Prius svarar han Insight. Den har ett mycket körgladare chassi och känns mer modern i sitt uppförande. Men det återstår att se vad nya Prius kan åstadkomma, först då blir jämförelsen mer rättvis.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!