Honda Jazz med mer kraft – tre snabba från provkörningen

Honda har uppdaterat Jazz. Lite tuffare yttre kanske lockar, men det är framför allt den nya, starkare bensinmotorn på 130 hästkrafter som utgör attraktionskraft. Hur bra är den? PeO Kjellström tar reda på det.

PeO, var har du ditt kontor i dag?

– I en Honda Jazz på vägarna i och omkring din favoritstad Rom. Vädret är inget vidare men bilen har blivit bättre.

Ja, Honda har ju uppdaterat Jazz. Berätta!

– Vad gäller utseendet låter jag bilderna i artikeln du tänker avla fram berätta. Jag fokuserar på det tekniska, jag kör nämligen Honda Jazz 1,5 i-VTEC, det vill säga en bil med den nya 1,5-hästarsbensinaren på 130 hästkrafter. En pigg historia som är ljusår från den lite halvsega 1,3-litersmaskin på 102 hästkrafter som tidigare funnits.

– I exemplaret jag kör är motorn kopplad till en sexväxlad manuell låda med korta slag. En trevlig låda. En CVT-låda finns fortfarande som alternativ, men den är förbättrad i jämförelse med en vi rackade ned på i vårt test för snart två år sedan.

Det låter trevligt! Om man nu är intresserad, vad tvingas man då punga ut med och när?

– Från 187 500 kronor. Säljstarten äger rum i mars medan kundleveranserna påbörjas redan månaden därpå.

Förarmiljön är sig lik.

Hela provkörningen av uppdaterade Honda Jazz läser du i kommande nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!