Foto: Honda / Copyright 2015

Honda slutar använda krockkuddar från Takata

Flera miljoner bilar har redan återkallats och fler står på tur, många av dem av märket Honda. Den japanska biltillverkaren meddelade under onsdagen att man har beslutat att avsluta samarbetet med Takata när det gäller främre krockkuddar.

Vid sidan om den stora Volkswagen-skandalen, som nu vuxit ytterligare i och med förbrukningsfusket, fortlöper en annan skandal, nämligen den om den japanska krockkuddetillverkaren Takata. Deras genvägar i tillverkningsprocessen har lett till återkallelser av 36 miljoner bilar sedan 2008 och så sent som under försommaren tvingades de av amerikanska NHTSA förklara ytterligare 34 miljoner bilar världen över som defekta, bilar som kommer att återkallas under kommande år.

Minst sex personer har omkommit och över 100 personskador har registrerats till följd av Takatas undermåliga förar- och passagerarkrockkuddar som kan utlösas felaktigt och till och med sprida livsfarligt splitter i kupéutrymmet.

Många biltillverkare använder Takatas produkter och därmed är många märken drabbade, bland annat Honda, Toyota, Nissan, Mazda, BMW, Lexus, Ford, Chevrolet, Chrysler, Infiniti, Mitsubishi, Saab, Subaru och Mercedes.

Honda, som är Takatas största kund och som dessutom äger en del av det japanska säkerhetsföretaget, meddelade under gårdagen att de från och med nu slutar använda Takatas krockkuddar på förar- och passagerarsidan i kommande bilmodeller som är under utveckling. Honda uppger att de har granskat miljontals sidor av intern Takata-dokumentation och att de funnit felaktiga och manipulerade testdata för vissa krockkuddar.

En talesperson för Honda uttryckte en djup oro för att en av deras leverantörer har agerat så uppenbart olämpligt.

Hondas beslut att överge Takata kan för svenskt vidkommande bli en ekonomisk framgång, närmare bestämt för svenska Autoliv. Tidigare har Honda meddelat att de vid en av alla redan annonserade återkallelser ska använda ersättningskrockkuddar från Autoliv och Takatas japanska konkurrent Daicel.

Takatas vd Shigehisa Takada meddelade under en presskonferens i går att hans företag kommer att sluta erbjuda krockkuddar där ammoniumnitratbaserade drivmedel ingår. I stället ska de byta till ett drivmedel med en annan, mer stabil ingrediens, nämligen guanidiniumnitrat.

Under gårdagen meddelade amerikanska myndigheter att de bötfäller Takata för olagligheter med krockkuddarna. Bötesbeloppet uppgår till 70 miljoner dollar, motsvarande 600 miljoner kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr